HOK-Elannon Alepa-myymäläketjun Korttelitoive-kampanja voitti toisen leijonan Cannes Lions -festivaalilla.

Jo aiemmin pronssileijonalla igital Craft -sarjan alakategoriassa IA Application palkittu kampanja sai nyt pronssia Social & Influencer -sarjan Retail-kategoriassa.

Korttelitoive on kerännyt Cannesissa kolme shortlistausta ja nyt myös kaksi himoittua leijonapatsasta.

Kaikkiaan Korttelitoiveen tuore voitto on Suomen kolmas leijona Cannesissa tänä vuonna. Helsingin Sanomien ja TBWA\Helsingin lehdistönvapauskampanja Land of Free Press voitti aiemmin hopeaa PR-sarjassa.

Korttelitoivetta ovat olleet tekemässä Carat ja Wörks, TBWA\Helsinki, Boutique, Accenture sekä Netprofile.

Alepan Korttelitoive lanseerattiin jo muutama vuosi sitten. Konseptin keskiössä on asiakkaiden mahdollisuus jättää palautetta ja toiveita myymälöissä.

Kampanja sai viime vuonna lisämausteen SOK Media n kehittämän chatbot-palvelun kautta. Chabotin avulla asiakkaat ovat voineet esittää ja välittää toiveita omaan lähimyymäläänsä.

SOK Median markkinointijohtaja Lauri Toivonen kertoi M&M:lle kampanjan ensimmäisen leijonavoiton jälkeen, että menestys Cannesissa on palkinto systemaattisesta työstä.

"Viisi vuotta sitten lähdimme muutosjohtamisen projektiin. Tämä on toinen vuosi peräkkäin, kun voitamme Cannesissa leijonan. Olemme tehneet järjettömän ison muutoksen. Tämä on määrätietoisen työn tulos", Toivonen kommentoi.

Kampanja on kerännyt sekä Suomessa että maailmalla kiitosta kivijalkakokemuksen ja digikokemuksen yhdistämisestä oivaltavalla tavalla.

Muun muassa viime joulukuussa järjestetyssä Euroopan parasta markkinointia palkitsevassa Eurobest-kilpailussa Korttelitoive nappasi Grand Prix'n eli pääpalkinnon Mobile-kategoriassa.

Hiljattain järjestetyssä AdProfit-gaalassa Korttelitoive palkittiin kunniamaininnalla. Ylituomaristo perusteli valintaa muun muassa sillä, kuinka kampanjassa on yhdistetty palvelumuotoilu, markkinointi ja insight saumattomaksi kokonaisuudeksi.