Rakas joulupukki.

Olen ollut kilttinä, toisin kuin jotkut mediayhtiöt. Muistatko vaikkapa Youtuben? Tontut ovat taatusti näyttäneet sinulle sieltä kissavideoita ja pakettien unboxaamista? No, jos tämän Youtuben kanavat olisivat maailma, pelkästään sen kolme tilatuinta kanavaa olisivat väkiluvultaan maailman kolmanneksi suurin eli Yhdysvaltojen kokoinen valtio. Voisitko pukki muistaa tämän, kun Youtuben emoyhtiö Alphabet Inc toivoo lisää markkina-asemaa ensi jouluksi?

Saahan sitä mediayhtiö kasvaa isoksi, mutta ei niiden ole ennenkään annettu kasvaa ilman pelkoa risuista tai tukkapöllystä. Voisitko siis pukki käydä ehtiessäsi katsomassa sitä menoa? Selaa vaikka hakusanoja #subscibetopewdiepie #QAnon, #Rabbit Hole, #whitelivesmatter.

Mikset myös kurkkaisi Brasilian ja Intian vaalien aikaisia Whatsapp-meemiryhmiä?

Youtube, TikTok ja Whatsapp ovat politisoitumassa. Mediayhtiöiden mainostulot syntyvät käyttäjien reaktioista ja kun valheet ja viha leviävät tutkitusti nopeammin kuin lakoniset faktat, ei yhtiöillä ole luonnollista taloudellista insentiiviä kitkeä kanaviltaan edes niiden omia yhteisösääntöjä rikkovaa materiaalia yhtä tehokkaasti kuin vaikkapa tekijänoikeusrikkomuksia.

Vaikka somejättien sedät ja tädit ovat olleetkin Yhdysvaltain senaatin ja EU:n kovisteltavina, tarvitaan järeitä keinoja niiden toiminnan ohjaamiseksi ja ansaintalogiikan korjaamiseksi.

Kysymys ei siis ole sananvapaudesta, vaan puhtaimmillaan siitä, kuinka paljon tulevaisuuden mediabrändit saavat ansaita ihmisten välisestä vastakkainasettelusta ja kaaoksesta? Jos algoritmin loiventaminen ja moderaattoreiden lisääminen tekee niiden toiminnan kannattamattomaksi, ne on alkujaankin suunniteltu taloustieteen silmissä väärin.

Siksi toivon Coca-Colan-punaisessa nutussa hiipparoivalta globaalilta äijien äijältä valtioiden ja kansojen vallan vahvistamista suhteessa näihin mediatuhmureihin.

Ja mielellään ennen joulua, kiitos.

Kirjoittaja on valtiotieteiden maisteri, elokuvaaja, yrittäjä sekä taloustieteen penkkiurheilija.