Suomalainen hissiyhtiö Kone aloitti teknologiayhteistyön IBM :n kanssa noin puolitoista vuotta sitten.

Yhteistyön myötä Kone otti palvelutarjontaansa mukaan IBM:n Watson IoT -alustaa hyödyntävän 24/7 Connected Services -palvelun. Kone lanseerasi uutuuden Hasan & Partners in kanssa suunnitellun Puhuvat hissit -konseptin kautta, jonka tarkoituksena on hälventää mystiikan verhoa asioiden internetin ympäriltä.

Machine Conversations -kampanja ja konsepti herättivät positiivista huomiota myös IBM:llä. Teknologiayhtiön markkinointitiimi ja myös korkein johto innostuivat Koneen markkinointi-ideasta. Näin Kone päätyi IBM:n tekoälyä Watsonia markkinoivaan Watson at Work -mainossarjaan.

"New Guy -mainos tehtiin yhteistyössä IBM:n mainostoimiston kanssa. Käytännössä IBM:n puolelta tuli ensimmäinen ehdotus, josta muokkasimme yhdessä lopputuloksen", Koneen markkinointijohtaja Max Alfthan kertoo M&M:lle.

Mainos on Alfthanin mukaan tulos hyvästä yhteistyöstä. Kampanjan tuotannon kustannuksista vastasi IBM.

"Koko 24/7-etävalvontatarjontamme on saanut poikkeuksellisen hyvää imua markkinoilta. Harvoin meihin ollaan yhteydessä niin, että asiakas kertoo nähneensä mainoksen ja haluavansa tietyn tuotteen tai palvelun", Alfthan sanoo.

Koneen tähdittämä Watson at Work: Engineering -mainosfilmi esitettiin ensi kerran huhtikuussa US Masters -golfturnauksen yhteydessä. Sen jälkeen filmiä ovat näyttäneet muun muassa CNBC, CNN, ESPN ja CBS.

Alfthanin mukaan IBM:n mainossarjan Kone-jakso on kampanjan käytetyin spotti. IBM:n mediaseurannan mukaan mainos on tavoittanut 200 miljoonaa katsojaa.

"Ihminen, joka seuraa Amerikassa sekä urheilukanavia että isoimpia kanavia on suurella todennäköisellä törmännyt tähän kampanjaan."

watson