Nostolaitevalmistaja Konecranes on tällä kaudella Formula 1 -sarjan ainoa suomalainen virallinen yhteistyökumppani. Yritys tukee Mercedes-AMG Petronas Motorsport -tallia, jonka riveissä ajaa suomalainen Valtteri Bottas.

Konecranesin helmikuussa julkaiseman tiedotteen mukaan kumppanuussopimus perustuu jo entuudestaan vahvaan yhteistyöhön. Mercedes-AMG Petronas Motorsport käyttää Konecranesin laitteita teknologiakeskuksessaan Britannian Brackleyssä, ja lisäksi Konecranes on tehnyt maailmanlaajuista markkinointiyhteistyötä Valtteri Bottaksen kanssa jo vuodesta 2017.

”Yhteistyömme Valtteri Bottaksen kanssa on jo lisännyt tuotemerkkimme tunnettuutta maailmanlaajuisesti, ja olemme myös saaneet erinomaista palautetta sekä asiakkailtamme että työntekijöiltämme", Konecranesin toimitusjohtaja Panu Routila sanoi tiedotteessa.

Myös viime vuonna sarjassa oli virallisena kumppanina mukana ainoastaan yksi suomalaisyritys, perheyritys Wihuri, joka vetäytyi yhteistyöstä viime kauden jälkeen.

Lisäksi suomalainen kansainvälistyvä lukkoyritys iLOQ on Kimi Räikkösen henkilökohtainen yhteistyökumppani, mutta muuten Räikkösen edustamalla Alfa Romeo Racing illa ei ole ainuttakaan suomalaista virallista yhteistyötahoa.

Valtteri Bottasta puolestaan tukee suomalainen lukkoyritys Abloy, joka on nykyään osa ruotsalaista Assa Abloy -konsernia.

Tiedot käyvät ilmi Spomotion Analytics in teettämästä Formula 1 -analyysistä. Suomalainen Spomotion Analytics tutkii ja analysoi eri urheilulajeja ja niiden kaupallisia rakenteita.

Tupakkayhtiöt saavat kritiikkiä

Kriittistä keskustelua herättänyt uusi nimi formulasponsorien joukossa on Ferrari a pitkään tukeneelle tupakkajätille Philip Morris ille kuuluva Mission Winnow. Sen ja Ferrarin yhteistyötä on kritisoitu, sillä Philip Morrisia syytetään tupakkamainonnan kieltävien lakien kiertämisestä. Virallisesti Mission Winnow ei mainosta tupakkatuotteita, vaan on muutosta kohti parempaa tulevaisuutta edistävä projekti.

Australian viranomaiset ottivat Mission Winnowin näkymisen Ferrarin ajoasuissa ja autoissa tutkintaansa ennen Melbournen grand prix -kilpailua. Tutkinnasta ja Mission Winnowin logon visuaalisesta samankaltaisuudesta Philip Morrisin tunnetun Marlboro-brändin kanssa on kirjoittanut muun muassa australialainen The Age.

Melbournessa sekä Ferrari että British American Tobacco n kanssa yhteistyötä tekevä McLaren joutuivat ajamaan ilman tupakkayhtiösponsoreidensa logoja, kertoo muun muassa Autosport.

Alfa Romeo kaksinkertaisti kumppaniensa määrän

Räikkösen edustama talli Alfa Romeo Racing on Spomotion Analyticsin Formula 1 -analyysin mukaan tänä vuonna kaksinkertaistanut kumppaneidensa määrän. Viime kaudella tallilla oli 14 kumppania, joista 10 jatkoi myös tänä vuonna. Uusia kumppaneita on 19, joten tänä vuonna Alfa Romeo Racingin verkostossa on 29 yritystä. Räikkösen mukana Ferrarilta Alfa Romeolle tulivat muun muassa öljyjätti Shell ja thaimaalainen olutpanimo Singha.

Tälle vuodelle Alfa Romeo on onnistunut houkuttelemaan kumppaneikseen myös kaksi ruotsalaisyritystä, pelijätti Betsafe n ja sijoitusyhtiö Volito n, vaikka viime vuonna, jolloin Alfa Romeolla ajoi ruotsalainen Marcus Ericsson, tallilla ei ollut yhtään ruotsalaisyritystä virallisena yhteistyökumppaninaan. Ericssonin taustalla tosin oli epävirallisia rahoittajia.

Ruotsalaisyrityksiä on tällä kaudella mukana jopa yllättävän paljon siihen nähden, ettei Formula 1 -sarjassa aja yhtään ruotsalaiskuljettajaa. Tänä vuonna Formula 1 -sarjassa on mukana kahdeksan ruotsalaisomistuksessa olevaa yritystä, muun muassa sarjan virallinen turvallisuuskumppani Securitas ja uusi kumppani ruotsalainen tietoturvayhtiö Cyber1. Viime vuonna ruotsalaisyrityksiä oli mukana neljä.

Amerikkalaisessa Haas-tallissa ajavan tanskalaisen Kevin Magnussen in tukena on tänä vuonna yksi tanskalaisyritys, Jack & Jones, joka on osa perheyritys Bestseller .

Kanadalaiskuljettaja Lance Stroll in jätettyä Williams in talli joutui rakentamaan koko kumppanuuspohjansa uusiksi. Strollin mukana siirtyi hänen isänsä Lawrence Stroll in perustamaan uuteen Racing Pont iin joukko kanadalaisyrityksiä, muun muassa Bombardier ja Canada Life.

Eniten yhteistyökumppaneita menettänyt talli onkin tällä kaudella Williams. Williamsin kumppaneina jatkoi kuusi yritystä ja kymmenen lähti viime kauden päätyttyä. Williams on onnistunut paikkamaan tilanteen hankkimalla 12 uutta kumppania, muun muassa puolalaiskuljettajansa Robert Kubica n kotimaasta tulevan öljy-yhtiön PKN Orlen in.