MTV jatkaa mainostajakadon kampittamiseen tähtäävää kampanjaa, jota maikkarilaiset itse kutsuvat Menestystalkoiksi.

Oikeasti kyseessä on alennusmyynti, joka houkuttelee mainostajia edullisilla kontaktihinnoilla ja laajennetuilla kohderyhmillä. MTV myös poistaa suosituimman katsomisajan eli primetimen lisähinnat.

Menestystalkoot käynnistyivät tammikuussa, jolloin selvisi lopullisesti, että vuodesta on tulossa tiukka ja niukka.

Tällä viikolla puolen vuoden mittaiseksi aiotut talkoot saivat jatkoaikaa vuoden loppuun ja mukaan otettiin myös Sub.

Kilpailijoista Nelosen on käytännössä pakko seurata markkinajohtajan mallia.

Kiitos avoimuudesta

Mediatoimistot ovat ottaneet MTV:n menestystalkoot vastaan varovaisen myönteisesti, vaikka Maikkarin kaltaisen mainostajan alekampanja näkyy myös yt-kierrosta käyvien mediatoimistojen kassassa.

- Kiitosta pitää antaa siitä, että MTV on tiedottanut talkoista avoimesti ja tarjoaa kaikille kohderyhmille tasapuolisesti samat edut, sanoo Mediatoimisto Dagmarin buying director Katariina Uljas-Ahl.

Hänen mukaansa MTV:n toiminta on reilumpaa kuin ne printtimedian tarjoukset, jossa alennuksia jaetaan tiskin alta valikoiduille asiakkaille.

- Mediatoimiston kannalta jättialennukset johtavat paineisiin hakea erityisen alhaista kontaktihintaa silloinkin, kun media ei välttämättä edusta toivottua kohderyhmää, Uljas-Ahl sanoo.

Paluu on vaikeaa

- MTV:n veto ei tullut yllätyksenä ja talkoiden jatkokin oli odotettavissa, koska markkinat eivät ole muuttuneet paremmiksi, sanoo Omnicom Media Groupin toimitusjohtaja Tom Jungell, joka johtaa myös konsernin uutta mediatoimistotytärtä PHD Finlandia.

Menestystalkoot herättävät kuitenkin Jungellissa kysymyksiä.

- Yksi kysymys ovat vuosisopimukset ja niihin liittyvät porkkanat. Jos mainostaja jää uusien hintojen ja ehtojen takia karvan verran alle sopimusrajan, jäävätkö edut saamatta?

Vuosisopimusporkkanoita ovat esimerkiksi ilmainen tai edullinen lisänäkyvyys sopimuskauden jälkeen tai takautuvasti maksettavat bonukset.

Toinen kysymys liittyy taantuman jälkeiseen aikaan.

- Ihmisten, myös mainostajien muisti on lyhyt. Uusiin ehtoihin ja hintoihin tottuu nopeasti, mutta entäs kun koittavat paremmat ajat? Paluu entiseen tuskin onnistuu täysimääräisesti, ainakaan nopealla aikavälillä, Jungell pohtii.