Neste ja yhdysvaltalaista Chicago Bullsin joukkuetta edustava koripalloilija Lauri Markkanen aloittivat vuonna 2018 yhteistyön, jonka tavoitteena on kasvattaa ihmisten tietoisuutta ilmastonmuutoksesta ja sen seurauksista.

Yhteistyö jatkuu nyt Markkasen kehittämällä sarjalla koripallodonkkeja, jotka muistuttavat ilmaston lämpenemisestä johtuvista sään ääri-ilmiöistä.

Markkanen on kehittänyt nimikoidut donkit erilaisille säätyypeille kuten lumimyrskyille, hurrikaaneille ja äkkitulville. Viisi eri donkkia esitetään ennen vieraspelejä.

Ensimmäinen donkki kantaa nimeä Blizzard (suom. lumimyrsky), ja se julkaistaan Markkasen sosiaalisen median kanavissa 16.1.2020.

Blizzard-donkki muistuttaa Philadelphian alueen lumimyrskyistä. Suuret lumimyrskyt ovat yleistyneet alueella kiihtyvään tahtiin: kymmenestä lumimyrskystä viisi on tapahtunut vuoden 1996 jälkeen.

Markkanen kertoo kampanjatiedotteessa, että maapallon tulevaisuus on hänelle nuorena isänä erityisen tärkeä asia. Hänen mukaansa jokaisen tulisi pysähtyä miettimään, millaisen planeetan olemme jättämässä tuleville sukupolville.

”Suomessa ilmastonmuutoksen vaikutuksia ei ehkä arjessa vielä havaitse, mutta Yhdysvalloissa ilmastonmuutoksen aiheuttamat sään ääri-ilmiöt ovat arkipäivää monilla NBA-paikkakunnilla. Haluan tällä kampanjalla olla mukana muistuttamassa, että ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat jo todellisia, ja aika tilanteen muuttamiseksi on käymässä vähiin”, Markkanen kertoo.

Nesteen markkinointijohtaja Sirpa Tuomi toivoo, että yhteistyö Lauri Markkasen kanssa auttaa kertomaan uusille yleisöille ilmastonmuutoksesta ja sen suorista vaikutuksista ihmisten elämään.

“Donkit muistuttavat ilmaston lämpenemisen ja sään ääri-ilmiöiden välisestä yhteydestä. Aika käy vähiin, ja meidän on toimittava heti, jos haluamme pysäyttää ilmastonmuutoksen”, Tuomi korostaa.

Ilmastonmuutoksen torjumisessa innovaatiot ja uusiutuvat ratkaisut ovat ongelmanratkaisun ytimessä.

Tuomen mukaan ilmastonmuutoksen vastainen taistelu onkin Nesteen liiketoiminnan ytimessä. Tämä näkyy nyt lanseerattavassa kampanjassa myös konkreettisina tekoina.

”Neste lahjoittaa katastrofiavulle Yhdysvalloissa 1 000 dollaria jokaisesta Markkasen tekemästä pisteestä viidessä kampanjaan kuuluvassa vieraspelissä”, Tuomi kertoo.