Vajaassa viikossa Suomeen on noussut kotiliikuntavälineiden hankkimisilmiö.

Kuntoilu- ja fitness-tuotteita haetaan Suomen suurimmasta verkon vertaiskauppapaikasta Tori.fi:stä nyt päivittäin noin 35 000 kertaa. Se on 200 kertaa enemmän kuin viikko sitten.

”Hakuja tehdään tällä hetkellä 200 kertaa enemmän kuin viikko sitten. Huippukuukausi on yleensä, kuten myös tänä vuonna, tammikuu”, Tori.fi:n markkinointipäällikkö Laura Kuusela kertoo.

Liikuntainnostus ei jäänyt vain katseluksi. Kauppojakin tehtiin. Kuntoilutuotteita ostettiin Tori.fi:n kautta maanantaina 35 prosenttia enemmän kuin tavanomaisesti.

Suurin syy ilmiölle on koronaviruksen aiheuttama pandemia ja siitä seurannut kodeissa vietetyn ajan moninkertaistuminen. Se on kasvattanut intoa kotiliikuntaan.

Trendikkäimmät välineet ovat Tori.fi:n mukaan nyt käsipainot, kahvakuulat ja painonnostopenkit. Tosin koko maaliskuun halutuin sisäliikuntaväline on yhä kuntopyörä. Eniten on pompannut käsipainojen suosio.

”Niitä haettiin pelkästään maanantaina 2 200 kertaa, joka on kolminkertainen määrä tavanomaiseen maaliskuiseen maanantaihin verrattuna.”

”Kahvakuulia etsittiin yli 700 kertaa, mikä on myös liki kolme kertaa enemmän kuin yleensä vastaavana ajankohtana”, Kuusela kertoo tiedotteessa.

Myös painonnostopenkkejä etsittiin viikonlopun ja maanantain aikana yli kolme kertaa tiheämmin kuin vaikkapa edeltävänä viikonloppuna.

Koko maaliskuussa kauppapaikan haetuimpia kuntoiluvälineitä ovat olleet kuntopyörä, käsipainot, penkki, crosstrainer ja tanko.

”Kotiliikuntavälineet ovat tietysti poikkeusoloissakin erinomainen sijoituskohde. Korona on nyt meidän yhteinen huolemme. Taltutamme sen yhdessä varmasti. Aikataulu siihen vain on vielä avoin. Liikuntavälineissä ei onneksi ole parasta ennen -päiväystä” Kuusela toteaa.

Liikuntavälineistä myös polkupyöräkaupassa käy tällä hetkellä tavanomaista selkeästi kovempi vilske. Tori.fi:n polkupyöräkaupassa vieraili viime viikolla kävijöitä yli 30 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Menopelejä katselee tällä hetkellä päivittäin noin 10 000 kävijää. Polkupyöräsesonki on Kuuselan mukaan alkanutkin tänä vuonna huomattavasti tavanomaista aiemmin.

”Jo helmikuu oli nyt pyörien osalta puolet vilkkaampi kuin viime vuonna. Tähän tietysti suurin syy on eteläisen Suomen talveton talvi, mutta tuskin kotoilu tahtia ainakaan hidastaa”, Kuusela arvioi.

Tori.fi-palvelussa vierailee kuukausittain 2,4 miljoonaa kävijää. Vuonna 2019 sivustolla vierailtiin yhteensä 330 miljoonaa kertaa ja Toriin jätettiin noin 11,5 miljoonaa ilmoitusta. Tori on osa kansainvälistä Schibsted Media Groupia.