Vaatealan koronakurimus näkyy karusti alkuvuoden tilastoissa, kertoo tekstiili- ja muotialan tuore talouskatsaus.

Koronakriisi on iskenyt rajusti kuluttajista riippuvaiselle vaatealalle. Erityisen ison loven koronakriisi teki vaatteiden ja jalkineiden kaupan yrityksiin.

Vaatteiden ja jalkineiden vähittäiskaupan huhtikuun liikevaihto romahti peräti 71,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Vaatteita valmistavien ja valmistuttavien yritysten huhtikuun liikevaihto puolestaan laski 23,4 prosenttia verrattuna edellisen vuoden huhtikuuhun.

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n asiantuntija Hanne Mikkonen huomauttaa, että koko viimeisin vuosikymmen on ollut suomalaisille vaatealan yrityksille haastava.

Ala on todella kovassa globaalissa kilpailussa niin vientimarkkinoilla kuin Suomessakin.

”Nyt korona romahdutti sekä vaatealan valmistajien että vähittäiskaupan liikevaihdon, ja vaikutukset tulevat näkymään pitkään”, Mikkonen arvioi tiedotteessa.

Korona on Mikkosen mukaan muuttanut suomalaisten kulutustottumuksia, ja verkkokauppa on kasvanut kevään aikana monilla yrityksillä merkittävästi.

”Kasvava verkkokauppa ei kuitenkaan riitä paikkaamaan kivijalasta tulleita menetyksiä”, Mikkonen sanoo.

Pieniä elpymisen merkkejä näkyvissä

Tekstiiliala on toistaiseksi selvinnyt koronakriisistä vaatealaa pienemmillä menetyksillä. Tekstiilien valmistuksessa ja valmistuttamisessa huhtikuun liikevaihto laski 3,7 prosenttia verrattuna edellisvuoteen.

Tekstiilialan liikevaihdon pienemmän laskun Mikkonen arvioi johtuvan siitä, että tekstiilialan yrityksissä on vaatealaan verrattuna enemmän BtoB-yrityksiä.

”Niihin koronakriisi iski pienellä viipeellä verrattuna kuluttajarajapinnan yrityksiin. Virallisia tilastoja on saatavilla vasta huhtikuulle asti, joten todennäköisesti koronakriisin vaikutukset näkyvät voimakkaammin tulevien kuukausien tilastojulkistuksissa,” Mikkonen kertoo.

Osa tekstiilialan yrityksistä on myös muokannut ketterästi liiketoimintaansa ja ryhtynyt valmistamaan kasvomaskeja ja terveydenhuollon suojavarusteita.

Osa on tehnyt merkittävää tuotekehitystä ja päässyt valmistamaan materiaaleja terveydenhuollon suojavarusteisiin. Nämä uudet avaukset ovat osalla tekstiilialan yrityksistä paikanneet muusta liiketoiminnasta tulleita menetyksiä.

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyrityksille tehty koronakysely kertoo, että vaikean kevään jälkeen yrityksissä on näkyvissä pieniä elpymisen merkkejä, kun rajoituksia on päästy purkamaan.

Silti edelleen 85 prosenttia alan yrityksistä ennakoi heinäkuulle normaalia pienempää liikevaihtoa, ja koronan vaikutukset tulevat varjostamaan alan näkymiä vielä pitkään.

Noin 70 prosenttia alan yrityksistä on joutunut lomauttamaan henkilöstöään koronakevään aikana. Joka kymmenes alan yrityksistä pelkää ajautuvansa konkurssiin lähikuukausina.

”Suomalaisilla kuluttajilla on tällä hetkellä paljon valtaa: käyttämällä rahaa suomalaisten yritysten tuotteisiin ja palveluihin voimme edesauttaa yhteiskunnan elpymistä”, Hanne Mikkonen kertoo.