Nyt jos koskaan on turvallista sanoa, että ennen oli kaikki paremmin.

Kesälomalla ennätysmäärä suomalaisia on hurmioitunut kotiseutumuseoissa tai mehevän mustikkamättään äärellä. Kun lennot ja kulttuuririennot on peruttu, meistä on tullut lähimatkailevia impivaaralaisia.

Kansallismaisemaa kyntävän karavaanarin autostereoissa pauhaa folk, country tai iskelmä. Tutun melodian hyräily kohottaa mielialaa väistellessä pikkuteiden kuoppia, mutta juurevalla musiikilla on myös toinen tärkeä tehtävä: se tuo lohtua epävarmoina aikoina.

Musiikin latausmääriä mittaava yhdysvaltalaisen Alpha Data -yhtiö raportoi jo toukokuussa akustisen musiikin nousutrendistä. Popin ja hip-hopin lataukset laskivat verrattuna edelliseen vuoteen. Samaan aikaan countryn ja folkin kuuntelu oli kasvussa. Bob Dylanin ja Joan Baezin kaltaiset kulttuuri-ikonit kasvattivat suosiotaan.

Top40-musiikin suosion notkahdukselle löytyy helppo selitys: Moni eturivin artisti on lykännyt uuden levyn julkaisua. Kun uutta musiikkia ei julkaista, kuulijamäärät laskevat.

Vanhan folkin nousu taas selittyy kuulijoiden tarpeiden muutoksella. Pandemia-ajan musiikki palauttaa mieleemme maailman, jota ei ole enää olemassa. John Denverin Leaving on a Jet Plane löysi paljon uusia faneja lentomatkailun tyrehdyttyä. Simon & Garfunkelin koti-ikävästä kertovan Homeward Boundin latausmäärät nousivat peräti toistakymmentä prosenttia sen jälkeen, kun ihmiset olivat jääneet kotikaranteeniin.

Top40-­aikakausi on ohi. Nyt eletään Top43000-­aikakautta.”

Suosikkien joukosta löytyy myös ikivihreitä, joiden sanoitus osuu ”koronarakoon”. Spotifyn korona-aiheisia soittolistoja tutkineen data-analyytikko Ilias Xenogiannisin mukaan pandemian epävirallinen tunnusbiisi on The Police -yhtyeen Don’t Stand So Close To Me. Yli 7 000 soittolistan otannassa se oli selvästi yleisin kappale.

Kuuntelutottumusten hienovaraiset muutokset eivät näy top40-listoilla. Siksi ei ole saatavissa tietoa siitä, miten kotimainen juurimusiikki on menestynyt korona-aikana.

”Se vaatisi tarkempaa myyntidataa, ja sitä meillä ei ole”, Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n toiminnanjohtaja Antti Kotilainen sanoo.

Spotifyssa muutosta seurataan herkemmällä korvalla. ”Top40-aikakausi on ohi. Nyt eletään top43 000-aikakautta”, yhtiön julkaisemassa tuoreessa osavuotiskatsauksessa kerrotaan. Spotifyn omien tilastojen mukaan 90 prosenttia striimatusta musiikista on peräisin 43 000 eri artistilta.

Korona on laajentanut kuunneltavan musiikin valikoimaa. Vanhoista guilty pleasureista nauttimisesta on tullut suorastaan trendikästä.