Kotimaisten ja ulkomaisten artistien fanituotteita ympäri maailman myyvän Backstage Rock Shopin verkkokaupasta lähetettiin vuoden 2020 alkupuoliskolla vajaat 30 000 pakettia lähes 80 maahan.

Se on saman verran kuin koko vuonna 2019 yhteensä. Viime vuosi oli liikevaihdoltaan yrityksen siihen asti paras, yli 1,6 miljoonaa euroa. Näin yritys tekee uuden liikevaihtoennätyksen vuonna 2020. Alkuvuoden tahdilla yritys saattaa mennä jopa yli odotetun kasvutavoitteensa, kertoo toimitusjohtaja Matti Lehtonen.

”Odotamme tälle vuodelle yhteensä jopa 50 000 verkkokaupan lähetystä ja suurta myyntipiikkiä joulumyyntiin. Meillä on paljon uusia tuotteita ja lanseerauksia tulossa vielä tämän vuoden aikana”, Lehtonen sanoo tiedotteessa.

Verkkokaupassa vuoden 2020 alkupuoliskon myynti kasvoi noin 500 000 euroa, mikä tarkoittaa 55 prosentin kasvua viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Verkkokaupan kasvun veturina on ollut ennen kaikkea myynti ulkomaille, vaikka myös Suomen myynti on kasvanut. Myyntiä kotimaahan oli vuoden 2020 alkupuoliskolla euromääräisesti yhtä paljon kuin vuonna 2019 yhteensä.

Tällä hetkellä noin kolmannes verkkokauppatilauksista tehdään Suomesta. Seuraavaksi eniten myydään Yhdysvaltoihin, Saksaan, Isoon-Britanniaan ja Hollantiin.

Vaihtoehto suoralle kuluttajamyynnille

Koronapandemian peruttua kesän musiikkifestivaalit yritys ei voinut tehdä suoraa kuluttajamyyntiä kesän tapahtumissa. Arvio menetetyksi liikevaihdoksi on noin 700 000 euroa.

Verkkokaupan räjähdysmäinen kasvu on kuitenkin paikannut livemyynnin jättämää aukkoa. Myyntiä on kasvatettu muun muassa kampanjoilla. Keväällä yritys suunnitteli ja myi erityisiä koronatukituotteita viruksen takia taloudellisia tappioita kärsineille artisteille kuten muun muassa Insomnium, Omnium Gatherum ja Ensiferum.

”Korona-aikana ihmiset ovat halunneet tukea keikkatulonsa menettäneitä artisteja ostamalla virallisia fanituotteita. Tukikampanjoiden tuotot on tilitetty suoraan artisteille, ja fanit arvostavat tätä.”

”Siksi he haluavat tukea samalla myös Backstage Rock Shopia. Esimerkiksi firman omaa mallistoa on myyty tänä vuonna jo nyt huomattavasti enemmän kuin viime vuonna yhteensä”, Lehtonen sanoo.

Yrityksen edustamiin artisteihin lukeutuu muun muassa kotimainen metallijätti Nightwish, jonka uusi albumi julkaistiin huhtikuussa. Se oli Backstage Rock Shopin historian isoin julkaisu, ja sitä lähetettiin albumin julkaisuviikolla maailmalle Tampereen Lamminpään varastolta lähes 10 000 paketin verran.

Backstage Rock Shopin edustukseen kuuluvat kotimaisista artisteista tuoreempina niminä muun muassa, Tehosekoitin, Hassisen Kone ja Stratovarius. Vanhastaan yritys pyörittää Insomniumin, Klamydian, Ensiferumin, Eppu Normaalin, Tuomari Nurmion, ja The 69 Eyesin virallisia verkkokauppoja.

Resursseja verkkokaupan kehitykseen ja markkinointiin

Seuraavan kahden vuoden aikana verkkokauppaa ja sen taustajärjestelmiä kehitetään voimakkaasti.

Nykyiset noin 500 neliön toimitilat käyvät pieniksi ja varastokapasiteettia tarvitaan lisää. Myös työvoimaa tarvitaan sekä varastolle, asiakaspalveluun että markkinointiin.

Vuonna 2021 yritys täyttää 10 vuotta. Kun livetapahtumat palaavat jo nyt hiljalleen osaksi elämää, juhlavuosi sisältää runsaasti stadionluokan myyntikeikkoja sekä isoja verkkokauppajulkaisuja, yrityksen omia levyjulkaisuja ja spesiaalitapahtumia.

Verkkokaupan kasvu yhdessä livetapahtumien kanssa varmistavat, että kasvutarina saa jatkoa.

”Olemme tällä hetkellä Suomen suurin artistien fanituotteisiin keskittynyt yritys, ja viiden vuoden päästä on tarkoitus olla Euroopan kärkeä”, Matti Lehtonen linjaa.