Maailmalla jylläävä koronavirus lienee tämän hetken polttavin puheenaihe niin somessa kuin perinteisessäkin mediassa. Tietoa ja väitteitä liikkuu netissä paljon, ja osa niistä on kyseenalaisia tai harhaanjohtavia.

”Somevaikuttajilla on merkittävä rooli niin disinformaation leviämisen estämisessä kuin oikean tiedon levittämisessä. Suomen suosituimpien somevaikuttajien seuraajamäärät vetävät jo vertoja perinteisen median lukijamäärille ja tutkimusten mukaan erityisesti nuoret yleisöt luottavat somevaikuttajan sanaan enemmän kuin muihin viestintäkanaviin, siksi myös vaikuttajan vastuu on suuri”, PING Helsinki ja Mediapooli kirjoittavat tiedotteessa.

”Turhan paniikin lietsomisen sijaan on somevaikuttajillakin yhteiskunnallisesti merkittävä rooli olla kertomassa, että aiheesta on tarjolla luotettavaa tietoa ja ajantasaisia toimintatapoja”, sanoo PING Helsingin toimitusjohtaja Inna-Pirjetta Lahti.

Yritykset haluavat kannustaa kaikkia sosiaalisen median käyttäjiä tarkastamaan julkaisemiensa väitteiden taustat ennen niiden jakamista muille. Mediapooli on aiemmin julkaissut somevaikuttajan käsikirjan Feikkiä vai faktaa, josta löytyy yleisohjeita luotettavuuden vaalimiseksi.

  1. Mieti kolme sekuntia ennen kuin jaat mitään. Älä jaa linkkiä pelkän otsikon perusteella, vaan katso aina koko sisältö.
  2. Tarkastele sisältöjä kriittisesti. Kuka sisällön on julkaissut ja missä? Miksi se on julkaistu? Mitä tavoitetta se palvelee? Viitataanko sisällössä lähteisiin ja ovatko ne löydettävissä muualta verkosta? Googlaa löytyykö väite jostain toisesta lähteestä.
  3. Tunnista, mikä on fakta ja mikä mielipide. Väitetäänkö jutussa jotain? Kuka väitti ja mitä? Väitteitä eivät ole esimerkiksi mielipiteet, arvaukset, toiveet tai kehotukset.
  4. Jos esität tai jaat väitteen, tarkista, että se on totta. Käytä luotettavia lähteitä, joita ovat esimerkiksi riippumattomat tiedotusvälineet, virastot ja tutkimuslaitokset. Luotettava, ajankohtainen koronavirustilanne ja ajantasaiset ohjeet löytyvät esimerkiksi THL:n sivuilta.
  5. Kerro seuraajillesi aina, mistä lähteestä tieto on peräisin ja linkitä alkuperäiseen lähteeseen jos mahdollista.
  6. Arvioi kriittisesti, ovatko jutun kuvat tai videot oikeassa asiayhteydessä ja onko sisältöjä muokattu totuutta muunnellen.
  7. Älä jaa juttua, joka sisältää virheellistä tietoa. Älä edes silloin, kun haluat osoittaa tunnistavasi valeuutisen tai olevasi pöyristynyt virheellisestä väitteestä. Tällöin tulet vahingossa edistäneeksi virheellisen tiedon leviämistä, vaikka tarkoituksesi olisikin ollut päinvastainen.
  8. Jos julkaiset vahingossa virheellistä tietoa, oikaise virheesi ja tee seuraajillesi selväksi, mikä oli virheellinen tieto ja mikä oikea.
  9. Tunnista omat ennakkokäsityksesi. Ihminen omaksuu herkemmin sellaista tietoa, joka vahvistaa hänen ennakkokäsityksiään ja maailmankuvaansa.