Somepersoona Wendy Nguyenin taannoinen Instagram-postaus antaa vinkkejä siitä, miten pandemia-aikana käyttäydytään kaupoissa. Tarkoitus on saada asiakkaat palaamaan kauppoihin. Ilmiöstä uutisoi The New York Times.

Nguyen on kuuluisa some-vaikuttaja ja Instagram-persoona, jolla on 1,1 miljoonaa seuraajaa. Hän markkinoi työkseen eri kauppaketjuja, kuten Macys’sia ja Banana Republicia, sosiaalisessa mediassa.

Kauppaketjut haluavat tähden poseeraavan liikkeessä otetussa tyylikkäässä kuvassa ja merkitsevän sitten firman nimen postaukseensa.

Nguyen sai vähän aikaa sitten vaateketju Nordstromilta erikoisen pyynnön. Hänet haluttiin kasvoksi kampanjaan, jossa hän vierailee ketjun lippulaivamyymälässä New Yorkissa ja esittelee uusia turvallisuuskäytäntöjä, jotta ”ihmiset saataisiin taas kokemaan kaupassa käynnin nautintoa”, kuten Wendy Nguyen ilmaisee.

Kampanjan kuvissa hänet nähdään trendikkäissä asuissa ja kasvomaskeissa ja tarkoin valituissa hienoissa osastoissa. Postauksissa ylistetään Nordstromin turvakäytäntöjä, joihin kuuluvat pakolliset kasvomaskit, turvavälit sekä käsidesipullot.

”Näinä epävarmoina aikoina ihmisille näytetään heidän eniten arvostamiaan roolimalleja, ja sitä kautta pyritään saamaan heidät tekemään asioita, joita he rakastivat tehdä aiemmin”, sanoo sosiaaliseen mediaan ja PR-toimintaan keskittyvän Captiv8:n perustaja ja vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija Krishna Subramanian. Hän on suunnitellut Nordstromin kampanjan , ja nyt muut yhtiöt aikovat tehdä samantyyppisiä asioita.

Vähittäiskaupalla oli ongelmia asiakkaiden houkuttelemisessa myymälöihinsä jo ennen koronaa ja nyt asiakkaita on Yhdysvalloissa ollut 30 prosenttia vähemmän verrattuna vuoden takaiseen aikaan. Pudotus ehti alkuvuodesta olla jopa 57 prosenttia, mutta nyt kauppojen uudelleen avaamisen myötä asiakkaat ovat osin palanneet myymälöihin.

Nordstromin markkinointijohtaja Scott Meden sanoo, että vaikuttajien kanssa työskentely on tärkeä osa heidän nykyistä kampanjointiaan ja suuri joukko ihmisiä seuraa heidän antamiaan pukeutumis- ja muita vinkkejä.

”Asiakkaiden ja henkilöstömme terveys on etusijalla ja asiakkaiden kokemus turvallisesta vierailusta myymälöissämme on ehdoton prioriteetti”, Meden kertoo The New York Timesille.

Wendy Nguyen kertoo seuraajiensa pitäneen postauksista. Monet kertovat, etteivät edes tajunneet kauppojen olevan auki ja olevan iloisia, että toiminta jatkuu.