Maaliskuun alussa koronapandemia laajeni toden teolla Suomeen mullistaen samalla ihmisten arjen ja myös monen työn. Poikkeusaikana ihmiset ovat viettäneet paljon aikaa kotonaan. Tämä näkyy kuluttajakäyttäytymisessä. Ihmisten halu liikkua, mutta myös nauttia irtokarkeista ovat olleet kevään aikana kasvussa.

K-ryhmän lauantaina julkaiseman tiedotteen mukaan Suomalaiskodeissa tehdään nyt hankintoja, joilla pyritään kasvattamaan omaa hyvinvointia ja viihtyvyyttä poikkeusaikana.

Omatoimiseen kuntoiluun liittyvät välineet ovat olleet erityisen suosittuja, vaikka kiinnostuksen kasvu alkoi epidemiaan suhteutettuna hieman jälkijunassa, kertoo K-Citymarketin vapaa-ajan valikoimapäällikkö Mikko Saajakari.

”Maaliskuun puolivälissä kiinnostus vapaa-ajan tuotteisiin notkahti, mutta kun yhteinen, yleinen ajanviete väheni ja selvisi, että tilanne kestääkin pidempään, kysyntä kasvoi. Silloin suomalaiset myös siirtyivät kuntoilemaan kotipiirissä, mikä näkyi kotiin sopivien, pienten kuntoiluvälineiden kysynnän jopa kolminkertaistuessa. Erityisen suosittuja ovat olleet kahvakuulat, käsipainot ja kuminauhat”, Saajakari kertoo.

Saman havainnon on tehnyt myös urheiluvälineketju Intersport. Ketjujohtaja Juha Nurminen Intersportista kertoo, että omatoimiliikunta niin sisällä kuin ulkona on lisääntynyt sen jälkeen, kun urheiluin suorituspaikat koronan myötä suljettiin.

”Kotikuntoiluvälineille, kuten kahvakuulille ja joogamatoille sekä juoksujalkineille, polkupyörille ja ulkoiluvaatteille on ollut kysyntää. Tänä keväänä sähköpyörät ovat lyöneet itsensä läpi koko valtakunnassa”, sanoo Nurminen.

Karkit kiinnostavat kansaa

Kotona ja ulkona liikkumisen sekä pihalla puuhailemisen ohella suomalaisten makean nälkä vaikuttaa selvästi kasvaneen.

Digimarkkinointitoimisto Wonderuksen Content Designer Senni Loikala nimittäin havaitsi kiinnostavan ilmiön naisille suunnatusta ryhmästä Facebookissa etsiessään juttuaiheita perhesivusto Mutsimediaan.

”Todella moni kirjoitti harmissaan irtokarkkien häviämisestä monista ruokakaupoissa ja mietti mistä karkkeja voisi korona-aikana ostaa turvallisesti ja hygienian huomioiden. Myös netin keskustelupalstoilla aiheesta käytiin kiivasta keskustelua”, Loikala kertoo tiedotteessa.

Googlen avainsanatyökalua apunaan käyttäen Loikala ryhtyi perehtymään aiheeseen tarkemmin. Kävi ilmi, että Irtokarkit netistä -hakutermillä tehtiin tammikuussa Suomen Googlesta keskimäärin 320 hakua kuukaudessa. Huhtikuussa määrä oli noussut 2400 hakuun kuukaudessa.

Myös muut irtokarkkiaiheiset Google-haut olivat nousseet Loikalan mukaan huimasti muutaman kuukauden aikana. Mutsimediaan kirjoittamassaan artikkelissa Loikala haastatteli myös Irttarikauppa.fi -verkkokaupan yrittäjää Kai Siivosta, joka kertoi joutuneensa sulkemaan verkkokauppansa hetkellisesti irtokarkkien äkillisen kysyntäpiikin vuoksi.

Tilauksia tuli nopeassa ajassa satoja. Meidän täytyi siirtää keräilytoimintamme nykyistä isompiin tiloihin, jotta saimme logistiikan toimimaan ja makeiset maailmalle”, kertoi Siivonen Loikalalle.

Loikalan Mutsimediaan aiheesta kirjoittama irtokarkkiartikkeli on saanut muutamassa päivässä useita tuhansia lukijoita.

”Aihe herättää selvästi vahvoja tunteita ihmisissä ja moni on ollut helpottunut kuullessaan, että irtokarkkeja pystyy lähimarketin sijaan tilaamaan myös netistä”, Loikala naurahtaa.

Jos jonkinlaista yhteenvetoa pitäisi tehdä, vaikuttaisi siis siltä, että moni suomalainen on uskaltautunut syömään normaalia aiemmin makeisia lisättyään vastapainoksi arkiliikunnan määrää.