Koronakriisin jatkuessa myös markkinointi on vaikeuksissa. Monet markkinoijat jatkavat Facebookin ja muun sosiaalisen median boikotteja, kertoo AdAge.

Kokonaisia aloja, kuten esimerkiksi matkailu, pyyhittiin melkein kokonaan markkinoilta. Ja monien sosiaalisen median vaikuttajien hedonistinen kulutusta ihannoiva tyyli saattoi globaalin pandemian aikana tuntua väärältä.

Kaikesta päätellen some-vaikuttajien tilanne pitäisi olla vaikea. Kuitenkin markkina näyttää olevan kääntymässä jälleen suotuisammaksi heille rapakon takana. Erilaisten rajoitusten aikana pienet itsenäiset markkinointipajat näyttävät perinteisiä isoja paremmin.

Markkinointiviestejä sisältävä vaikuttajaviestintä kasvoi 21 prosenttia heinäkuussa verrattuna maaliskuuhun Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä, kertovat Shareableen tilastot. Ne kerätään yli miljoonalta yhtiöltä ja yhdeksältä miljoonalta vaikuttajilta.

Myös yleisö on ottanut viestit vastaan hyvin. Sitoutuminen brändivaikuttajapostauksiin kasvoi yli kaksinkertaiseksi heinäkuussa.

Tämä voi kertoa joko sosiaalisen median käytön vahvasta kasvusta tai vaan yksinkertaisesti yleisestä pitkästymisestä tekemisen puutteeseen, sanoo Shareablee toimitusjohtaja Tania Yuki.

Merkittävää on, että muu kuin sponsoroitu vaikuttajaviestintä väheni 12 prosenttia.

Tekstiviestipohjaisen markkinointiviestintäalustan Circlen perustaja ja aiemmin muun muassa Buzzfeedin luovana johtajana toiminut brändiasiantuntija Melissa Rosentahl arvioi koronan hyödyttäneen vaikuttajia kahdella tavalla.

Ensinnäkin markkinointikanavat ovat vähentyneet, kun esimerkiksi suuret urheilutapahtumat on peruttu. Lisäksi vaikuttajat kykenevät toimimaan hyvin pienistä kotitoimistoistaan verrattuna isoihin perinteisiin tuotantoyhtiöihin studioineen.

”Kaikki hiljeni varsin nopeasti maaliskuun puolivälistä maaliskuun loppuun ulottuvana ajanjaksona. Brändeillä oli vain vähän aikaa miettiä, miten asemoida itsensä uudessa maailmassa.”

”Nyt näen varmaan viisinkertaisen määrän eri toimijoita esillä verrattuna aikaan ennen pandemiaa. Pieniä brändejä, isoja brändejä, uusia brändejä, aivan kaikkia”, Rosenthal sanoo.

Vaikuttajien ja brändien yhteisön Perlun perustaja ja toimitusjohtaja Andres Echenique on samoilla linjoilla Rosenthalin kanssa. Sosiaalinen media voi olla usein toimiva kanava tavoittaa juuri tietyn, rajatun kohderyhmän edustajat tehokkaasti.

”Luulen, että brändit käyttävät vaikuttajia osuakseen paremmin pieniin ja merkittäviin asiakasryhmiin. Yleisön laatu voi olla merkittävämpi asia kuin sen koko”, Echenique päättelee.