Vuonna 2000 perustettu IRC-Galleria sai alkunsa reilusti ennen sosiaalisen median nousemista ilmiöksi. Parhaimmillaan verkkopalvelua käytti noin 85 prosenttia Suomen 15–24-vuotiaista.

Tällä hetkellä palvelulla on noin 100 000 kuukausittaista käyttäjää. Koronaviruksen aiheuttama pandemia on kuitenkin lisännyt suomalaisten yhteisöllisyyden kaipuuta, ja se näkyy myös IRC-Gallerian kohdalla.

Uudet kaveripyynnöt ovat selkeästi lisääntyneet parin viime viikon aikana ja käyttäjämäärät ovat yli 40 prosentin jatkuvassa kasvussa, kertoo IRC-Gallerian toinen perustaja, palvelun nykyisin omistavan Herdifier Oy:n toimitusjohtaja Jari Jaanto.

”Se tarkoittaa viikkotasolla noin 30 000–40 000 käyttäjää”, Jaanto kertoo M&M:lle.

Varovaisen arvion mukaan IRC-Gallerian kuukausittaisten käyttäjien määrä voisi asettua poikkeustilanteen mukanaan tuoman kasvutrendin jälkeen noin 150 000 käyttäjän tasolle.

Syy kehitykselle on looginen. Ihmiset viettävät nyt hyvin paljon aikaa sisätiloissa kotonaan. Silloin he lähtevät hakemaan tuttavuutta muista ihmisistä verkossa.

”Tämä näkyy meidän kohdallamme myös lomakausina. Esimerkiksi joululoma-aikana käyttö perinteisesti kasvaa”, kertoo Jari Jaanto.

Mielenkiintoinen ilmiö nähtiin hiljattain. Eri sosiaalisen median kanavissa levisi niin kutsuttu #nuoruuskuvahaaste, jossa käyttäjät haastoivat toisiaan jakamaan itsestään otettuja vanhoja valokuvia.

Tuolloin monet suomalaiset lähtivät etsimään nostalgiaa pursuavia otoksia kirjautumalla ensi kertaa aikoihin IRC-Galleriaan.

”Nostalgiahaaste näkyi parin päivän piikkinä. Kasvua tuli näiden muutaman päivän aikana jopa yli tuplavauhtia. Sen jälkeen kasvu tasoittui 40 prosentin tasolle ja on tällä hetkellä jälleen kasvussa”, Jaanto kertoo.

Kaipuu vanhoihin asioihin

Nyt koronaeristyksessä olevat ihmiset tutustuvat IRC-Galleriassa uusiin ihmisiin, jakavat tuntemuksiaan kuvin ja tekstein toisilleen, ja viestivät muutenkin aktiivisesti eri ryhmissä.

Viestien lähettämisen määrä on kasvanut viikkotasolla jo 60 prosenttia verrattuna aikaan ennen koronaa. Ja kasvu jatkuu, kun sosiaalisia kontakteja kaipaavat ihmiset palaavat yhteisöön.

Monelle millenniaalille IRC-Galleria oli varhaisimpien chattihuoneiden ensimmäinen kokemus sosiaalisesta mediasta verkossa. Vanhojen aikojen kaipuu on aikuisiällä varsin yleistä.

”Pelkästä nostalgisoinnista ei ole kyse, sillä viestiliikenne eli kommenttien lähettäminen palvelussa on kasvanut selvästi.”

”Toki ihmiset alkavat 10–15 vuoden jälkeen kaivata vanhoja juttuja. Monissa somekanavissa näkyy paljon esimerkiksi 1990- ja 1980-luvun muisteluyhteisöjä”, Jaanto huomauttaa.

Etämoodissa elävässä Suomessa ja Euroopassa yritykset, jotka perustavat toimintansa suurelta osin tai kokonaan verkkopalvelulle, ovat vahvoilla.

Ohjelmoijana ja startupyrittäjänä tunnetuksi tullut Jari Jaanto uskoo, että moni yritys joutuu miettimään toimintaansa uudelleen poikkeusolojen aikana.

”Minä uskon, että ihmiset tarvitsevat globalisoituvassa markkinassa yhä enemmän etäkäytön erilaisia muotoja. Samalla asiointi on siirtynyt paljolti verkkoon.”

”Esimerkiksi lääkäreitä tavataan paljon erilaisten chattien kautta ja moni asia hoituu verkossa. Koronviruksen kaltaiset yllättävät tilanteet myös pakottavat yrityksiä digitalisoitumaan”, Jaanto arvioi.