Ajoitus ei olisi voinut olla parempi: älysormuksia valmistava oululaisyritys Oura julkisti tiistaina 26 miljoonan euron rahoituskierroksen. Ouran pitkäaikaisen sijoittajan Lifeline Venturesin osakas Timo Ahopelto sanoo, että mikäli rahaa on nyt mille tahansa startupille saatavilla, se kannattaa nostaa.

”En usko, että yksikään venture capitalist sijoittaisi uuteen firmaan telekonferenssin välityksellä. Sijoittaminen vaatii tiimiin tutustumista ja lokaatioissa vierailemista, ja se on nyt hyvin vaikeaa.”

Siksi Oura oli hyvin onnekas, että kolmen uuden sijoittajan rahoituskierros saatiin vietyä loppuun juuri ennen pandemiaa.

Uudet sijoittajat ovat Googlen riskipääomarahasto Gradient Ventures, rahoitusyhtiö Square sekä riskisijoitusrahasto Forerunner Ventures, joka on erikoistunut kuluttajabrändeihin.

Rahoitusta tullaan Ahopellon mukaan käyttämään kahteen asiaan: myynnin ja markkinoinnin rakentamiseen ja käyttäjäarvon lisäämiseen.

”Mehän ei olla koskaan tehty kunnolla myyntiä ja markkinointia Ourassa.”

Markkinointi on ollut käyttäjien tekemää, muiden muassa prinssi Harryn ja huuhkajavalmentaja Markku Kanervan.

Toinen satsauskohde, käyttäjäarvon lisääminen, tarkoittaa käytännössä sormuksen keräämän datan jalostamista palvelemaan erilaisia käyttäjäryhmiä. Käyttäjiä on nyt jo erilaisia:

”Nyt on luettu netistä, että ihmiset ovat huomanneet koronatartuntansa Ouran mittaamasta kehonlämpötilasta. Oura sopii kuukautissyklin seurantaan, ja sitten on primäärialue eli unenseuranta. Käyttöalueita tulee vain lisää ja lisää.”

Vielä Ahopelto ei halua paljastaa uusia käyttöalueita, mutta tuotelanseerauksia on kuulemma tulossa eri kohderyhmille.

Turkulainen yrittäjä Petri Hollmén kertoi viime lauantaina blogissaan, kuinka sai koronatartunnan ja huomasi sen ensimmäiseksi Oura-sormuksensa keräämästä datasta: hänen ruumiinlämpönsä oli asteen normaalia korkeammalla.

Ahopeltokin on kuullut näitä tarinoita. Sinänsä koronaepidemialla ei hänen mukaansa ole ollut vaikutusta myyntiin. Komponenttejakin oli rahoituksen ansiosta hyvin varastossa, ja myyntikanava on normaalistikin verkkokauppa.

”Olemme kasvaneet sen mukaisesti kuin odotimmekin.”

Eikä mahdollisuus havaita koronavirus Ouran avulla tule vaikuttamaan markkinointiin.

”Me ei olla mikään koronadiagnostinen firma. Emme aio tehdä mitään kampanjoita, että hei, mittaa tästä onko sinulla korona. Se ei olisi eettistä.”

Koronaepidemiasta seuraava talousromahdus ei Ahopellon arvion mukaan tule pahiten koskemaan Ouraa.

”Mitä pidemmälle maailma menee, sitä enemmän ihmiset haluavat pitää huolta terveydestään. Ja toinen syy on se, että Ouran markkinointipotentiaalista on raapaistu vasta ihan pintaa. En ole koskaan nähnyt tuollaista intohimoa tuotteen ympärillä”, Ahopelto kehuu.

Sijoittajan mukaan Ouran ”product-market fit” on aivan poikkeuksellisen hyvä.

”Tiimi on onnistunut luomaan tuotteen, jolla on voimakas kysyntä ja joka voidaan viedä markkinoille ilman, että se maksaa liikaa. Silloin loppu hoituu ei nyt itsestään mutta helpommin.”

Entä miten talousromahdus on muuttanut startup-sijoittajan omaa arkipäivää?

”Olen ollut koko viikon airpodit korvissa, käynyt erinäköisiä puheluja firmojen kanssa koskien joko koronaa tai ihan normaaliasioita. Tänä aamuna ihmettelin, että mihin ihmeeseen ne airpodit ovat kadonneet”, Ahopelto kertoo.

Hän etsi langattomia puhelinkuulokkeitaan puoli tuntia.

”Sitten tajusin, että ne olivat korvissani. Ne ovat kuin kasvaneet kiinni korviin.”