Pakettitoimituksia tekevien suuryritysten johtajat kokoontuivat helmikuun lopussa Floridan Boca Ratoniin alan konferenssiin. Yksi puheenaihe oli tänä vuonna ylitse muiden, kirjoittaa AdAge.

Suurten mainostajien toimitusjohtajat kokoontuvat päivittämään Wall Streetin analyytikoita ja sijoittajia vuoden näkymistään. Vaikka perinteiset iskulauseet asiakaskeskeisyydestä olivat tälläkin kertaa mukana, konferenssin yllä leijui tummia pilviä. Syynä tähän on koronavirus.

Lähes jokainen yritys ilmaisi huolensa koronaviruksesta. Unileverin, Coca-Cola Co: n, Procter & Gamblen ja L'Orealin johtajat kertoivat kaikki viruksen vaikuttavan merkittävällä tavalla myyntiin Kiinassa kuluvan vuosineljänneksen aikana. Koronavirus vaikuttaa myös suoraan päivittäistavaramyyntiin etenkin Aasian alueen lentokentillä, mutta nopeasti levitessään todennäköisesti myös muualla.

”Liikenne kaupoissa on laskenut huomattavasti, sillä moni on joutunut sulkemaan ovensa tai toimimaan rajoitettujen aukioloaikojen puitteissa. Osa kysynnästä on siirtynyt verkkoon, mutta toimitusoperaattoreiden ja työvoiman tarjonta on rajoitettua”, Procter & Gamblen talousjohtaja Jon Moeller kuvaa tilannetta.

L’Orealin toimitusjohtajan Jean-Paul Agonin mukaan vaikutus tuntuu voimakkaasti matkailukaupassa Aasiassa, missä kiinalaisten matkustajien osuus on yli puolet lentokentän matkustajista.

Hän viittaa myös vahvistamattomiin raportteihin, joiden mukaan kauneudenhoitotuotteiden verkkokauppa on kiihtynyt Kiinassa edellisvuoteen verrattuna. Havainto on paikkansa pitäessään L’Orealin kannalta merkittävä, sillä yrityksen Kiinan myynnistä noin puolet tulee verkkokaupasta.

”Uskon, että tämä kriisi jopa vahvistaa verkkokaupan toimijoiden asemaa Kiinassa”, Agon arvioi.

Hän kuitenkin toteaa, että koronaviruksen kohdalla saattaa käydä samalla tavoin kuin 17 vuotta sitten puhjenneen SARS-epidemian aikaan. Tuolloin myynti kärsi vakavasti, mutta palautui kriisin rauhoituttua riittävän voimakkaana, mikä mahdollisti kasvun koko toimintavuoden aikana.