Joulukaupan ennakoiminen on tänä vuonna erityisen vaikeaa. Monet erikoiskaupan alat, joille joulusesonki on perinteisesti ollut vuoden tärkein myyntikausi, ovat kärsineet koronaviruspandemian aikana. Kaupan liiton mukaan alkavan sesongin kannalta on kuitenkin rohkaisevaa, että moniin tärkeisiin tuoteryhmiin kohdistuvat kulutusaikeet ovat juuri nyt voimistuneet.

Joulukuu on Suomessa edelleen ehdottomasti tärkein myyntikuukausi. Marras–joulukuun sesonkiaika lisäsi viime vuonna kotitalouden normaalikulutusta kaikkiaan keskimäärin noin 260 eurolla.

Koronaviruspandemian toisen aallon myötä kuluttajien liikkuminen on jälleen vähentynyt, mikä vaikeuttaa joulumyyntiä kivijalkakaupoissa. Muun muassa Britanniassa, jossa joulukuun alkuun asti käytännössä vain päivittäistavarakaupan fyysiset myymälät ovat avoinna, pelätään joulukaupan pudotusta. Samalla kuitenkin brittien digiostamisen ennakoidaan kasvavan ennätysmäisesti ja sen osuuden nousevan jopa kolmasosaan loppuvuoden sesongin kaikesta myynnistä. Joulu- ja black friday -myynti myös todennäköisesti aikaistuu yhtäältä koronavirusrajoitusten vuoksi ja toisaalta siksi, että kuluttajat pelkäävät kuljetusten puuroutuvan ison kysyntäpiikin alla.

Suomessakin digikaupan osuus joulu- ja black friday -kaupasta kasvaa, mikä aiheuttaa paineita kuljetuksille.

”Huolet logistiikan toimivuudesta ja toimitusnopeudesta voivat tukea fyysisten myymälöiden myyntiä, mutta myös aikaistaa verkko-ostamista”, arvioi Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja tiedotteessa.

Vaikka Suomessakin on odotettavissa kaikkien aikojen digijoulu, myös fyysisissä myymälöissä voidaan elää joulusesonkia toisella tavalla kuin monissa muissa maissa, sillä täällä epidemia on edennyt paljon niitä rauhallisemmin eivätkä kaupat ole olleet merkittäviä tartuntalähteitä.

Premium-tuotteiden ja tuoteturvallisuuden merkitys kasvaa

Alkavan sesongin kannalta on Kaupan liiton mukaan rohkaisevaa, että moniin tärkeisiin tuoteryhmiin kohdistuvat kulutusaikeet ovat juuri nyt voimistuneet. Sisustustuotteiden ja kodinkoneiden ostosaikeet ovat jopa ennätyskorkealla verrattuna koko 2010-lukuun.

”Myös muun kuluttajaelektroniikan ja harrastusvälineiden ostoaikeet ovat vahvistuneet trendinomaisesti ennen loppuvuoden sesonkia. Pitää kuitenkin muistaa, että marras–joulukuun säällä on lopulta iso vaikutus esimerkiksi urheiluvälineiden ostopäätöksiin”, Kurjenoja sanoo.

Premium-tuotteiden merkitys on kuluvan vuoden aikana vahvistunut urheiluvälineiden ja päivittäistavaroiden sekä joidenkin elektroniikkatuotteiden ostajien keskuudessa. Samalla verkko-ostamisen niin sanotut edelläkävijät ovat alkaneet kiinnittää aikaisempaa enemmän huomiota tuotteiden kestävyyteen ja alkuperään sekä epäillä aasialaisten verkko-ostosten tuoteturvallisuutta.

”Varsinkin digiostamisen edelläkävijöiden asennemuutokset voivat vahvistaa monia kotimaisia toimijoita, jotka eivät kilpaile halvoilla hinnoilla. Tämä on hyvä ja tärkeä uutinen joulusesongin kynnyksellä”, Kurjenoja sanoo.

Black friday käynnistää joulukaupan jo marraskuussa

Joulukuu on edelleen ehdottomasti tärkein myyntikuukausi Suomessa toimivalle kaupalle. Sen merkitys on kuitenkin alkanut hieman laimentua. Siinä, missä joulukauppa aikaisemmin alkoi toden teolla itsenäisyyspäivän tienoilla, käynnistyy sesonki nykyään black friday -kampanjoista marraskuussa.

Kaikki kaupat eivät kuitenkaan lähde mukaan black friday -alennuskampanjointiin. Aikaiset alennuskampanjat voivat syödä normaalihintaista joulukauppaa, ja joissakin yrityksissä taas black friday -kampanjoinnin ei katsota sopivan kestävää kuluttamista painottavaan strategiaan. Monissa maissa on myös huomattu, etteivät mainostetut alennusprosentit aina ole todellisia, mikä lisää kuluttajien epäluuloja.

Joulukuun aseman hienoinen hiipuminen näkyy myös siinä, että myynti tasoittuu aikaisempaa enemmän myös muille kuukausille.

”Kansainvälisillä markkina-alustoilla ja verkkokaupoilla on erilaisia tarjouskampanjoita ja kohdennettuja myyntipäiviä, jotka tasoittavat digiostamisen jakautumista. Kaupoilla on omia kanta-asiakaspäiviään ja muita kampanjoita ympäri vuoden, emmekä me kuluttajatkaan keskitä kaikkea juhlintaa pelkästään jouluun. Esimerkiksi päivittäistavarakaupassa heinäkuu on erittäin tärkeä kuukausi”, Kurjenoja sanoo.