Ennen Siili Autoa Väino Leskinen työskenteli TBWA Chiat Day:lla Los Angelesissa vastaten toimiston emerging technology -kompetenssista ja toimien samalla koko TBWA-ketjun globaalia mobiliimarkkinointia koordinoivana johtajana.

Markkinointiviestinnän kenttää pitkään seurannut Leskinen tietää, mikä merkitys asiakaskokemuksella on esimerkiksi maailman johtavien automerkkien brändien rakentamisessa.

”Aika on tällä hetkellä designtoimistojen puolella. Asiakaskokemusten huolellinen muotoilu on paras tapa luoda vahvaa sidettä brändin ja asiakkaan välille”, Leskinen kertoo tiedotteessa.

Markkinointipäättäjien katseet suuntautuvat Leskisen arvion mukaan nyt enenevässä määrin designiin ja brändikokemukseen.

”Monelle brändille designtoimisto on mainostoimistoa parempi kumppani. Olen innoissani palatessani brändien pariin”, Leskinen sanoo.

Viime vuosina alan trendinä on Leskisen mukaan ollut, että isot digitoimistot ja integraattorit ovat ostaneet bränditoimistoja tai perustaneet niitä itse.

”Bond porskuttaa brändi ja design edellä mutta digi on kiinteästi mukana kaikessa tekemisessä. Ja kansainvälisessä pelissä pieni on yllättäen uusi iso, jos sillä on selkeä positio ja parhaat globaalit kumppanit”, analysoi Leskinen.

Tukku uusia kiinnityksiä

COO:n lisäksi Bondin Helsingin toimistoon on palkattu strategiksi Motleylla aiemmin työskennellyt Alex Yletyinen sekä Art Workeriksi Karin Gelmann, San Franciscossa partneriksi kiinnitettiin kokenut brand designer Lindsay Gravette, Tallinnassa Minni Tang palkattiin projektikoordinaattoriksi, Dubaissa tuottajaksi palkattiin Ramlan Sally.

Kasvustrategiassaan Bond keskittyy vastaamaan erityisesti neljään brändäyksen ja asiakaskokemusten suunnittelun tarpeeseen kotimaisilla ja kansainvälisillä markkinoilla.

Näitä ovat kokonaisvaltaiset brändimuutokset, placemaking eli erilaisten paikkojen, kaupunkien, alueiden tai kaupallisten kiinteistöjen konseptointi ja brändäys, ostokokemusten muotoilu digitaalisessa ja fyysisessä ympäristössä sekä uusien innovaatioiden kaupallistaminen.

Kaikkiaan Bondilla on tällä hetkellä viisi toimistoa. Toimipaikat sijaitsevat Helsingissä, Lontoossa, Dubaissa ja Tallinnassa. Viimeisimpänä Bond avasi tänä vuonna uuden toimiston San Franciscossa.

Bondin viimeisimpiä merkittäviä projekteja Suomessa ovat Kalevala Korun kokonaisvaltainen brändiuudistus sekä Kaapelitehtaan uudelleenbrändäys, ITV-kanavan Love Island verkkokaupan muotoilu Lontoossa, sekä Dubai Holdingin uuden brändiarkkitehtuurin suunnittelu.

Bon Helsinki teki tilikaudella 2019 noin 2,26 miljoonan euron liikevaihdon. Voitto ennen veroja tilikaudella oli 423 000 euroa. Kaikki studiot yhdistävän Bond Globalin liikevaihto oli viime vuonna 3,72 miljoonaa euroa ja voitto ennen veroja 537 000 euroa.

Toimitusjohtaja Arttu Salovaara kertoo M&M:lle, että Bond Helsingin liikevaihtoarvio kuluvalle tilikaudelle on 2,45 miljoonaa euroa ja tulosarvio noin 350 000 euroa. Bond Globalin kohdalla vastaavat arvioidut luvut ovat 4,35 miljoonaa euroa ja noin 500 000 euroa.

Salovaaran mukaan vuosi 2020 ei Helsingissä aivan vastaa vuoden alussa asetettuja tavoitteita, mutta koronavuotta voi pitää eräänlaisena ”torjuntavoittona”. Yhtiö on onnistunut voittamaan merkittäviä uusia asiakkuuksia, eikä lomautuksiin ole tarvinnut turvautua.

”Arvioimme loppuvuoden sujuvan hyvin ja päädymme koronasta huolimatta kasvattamaan liikevaihtoa sekä tekemään kohtuullisen tuloksen”, Salovaara kertoo M&M:lle.

Myös Bond Globalin kohdalla yhtiö arvioi koko vuodelle kohtuullista kasvua ja tuloskehitystä. Salovaara toteaa, että koronapandemia on toki hidastanut kasvua ja tuonut mukanaan merkittäviä haasteita, kuten viime vuoden isoimman asiakkuuden British Airwaysin totaalinen hiljeneminen Lontoossa, joka kuitenkin on onnistuttu korvaamaan uusilla ITV:n kaltaisilla asiakkuuksilla.

Dubain toimistossa vuosi on Salovaaran mukaan sujunut erinomaisesti ja yhtiö on saanut oivat asemat markkinalla voitettuaan merkittäviä asiakkuuksia kuten Dubai Holding ja KAUST.

”Tallinnassa valinta vuoden bränditoimistoksi on ollut erinomainen lisä markkinointiin ja olemme saanet merkittäviä asiakkuuksia lisää. San Franciscon toimistossa haastavan kevään jälkeen olemme saaneet myytyä erittäin merkittävän brändiuudistuksen paikalliselle teknologiayritykselle.”

Yleisesti brändien ja asiakaskokemusten suunnitteluun kautta markkinointia ja designia lähestyvälle toimistolle tuntuu olevan kaikesta huolimatta hyvä imu markkinoilla, arvioi Salovaara.

”Vuoden 2021 näemme optimistisesti ja budjetoimme kasvua erityisesti kansainvälisestä näkökulmasta.”