"Kasvumme on alkanut ja se todistettavasti vaikuttaa jo muovikorttien valmistajien liiketoimintaan", Intellipocketin toimitusjohtaja Pekka Rehtijärvi sanoo. Yhtiö kehittää mobiilikortteja eli sähköisiä kanta-asiakas- ja jäsenkortteja.

Intellipocketin asiakkaalleen räätälöimä ohjelmistosovellus löytyy jo noin puolen miljoonan suomalaisen kännykästä. Yhtiön asiakkaita ovat muun muassa S-ryhmän ravintoloita, Raha-automaattiyhdistys (RAY) , Sokos-tavaratalot , hotelliketjut Holiday Club ja Restel , sekä ammattiliittoja ja urheiluseuroja kuten Palloliitto , PAM ja Lääkäriliitto .

Mobiilikortti on sovellus, joka lähetetään asiakkaan kännykkään valmiiksi asiakasrekisterin perusteella personoituna. Asiakkaan tiedot on syötetty sähköiseen korttiin valmiiksi samoin kuten muovikortteihinkin, eikä kuluttajan tarvitse rekisteröityä mihinkään tai syöttää itse omia tietojaan. Kortin tiedot voi lukua puhelimen näytöltä koodin avulla.

"Osa muovikorttien valmistajista on alkanut kehittää omia sähköisiä ratkaisujaan, pari on kysellyt meiltä yhteistyötä", Rehtijärvi kertoo.

Intellipocketin suurin asiakaskunta ovat järjestöt. Ensimmäinen sähköisiin jäsenkortteihin siirtynyt ammattiliitto oli Suomen Eläinlääkäriliitto. Se otti mobiilikortit käyttöön jo 2009.

Nyt nopeimmin kasvaa yritysmyynti. Yritykset mobiilistavat kanta-asiakasohjelmiaan. Järjestelmä on yhteydessä mm. Google Analyticsiin ja nyt Intellipocket pilotoi Turun Amarillon kanssa asiakkaiden aktiivisuutta mittaavaa ratkaisua.

Raha-automaattiyhdistys otti sähköiset etujäsenkortit käyttöön elokuussa. Etuasiakkaiden mobiilikortti toimii tunnistautumisen välineenä ja sen kautta saa tarjouksia.

Nyt Intellipocket laajentaa toimintaansa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Korttien jälleenmyynti alkaa pian Vilnassa ja Tukholmassa. Yhtiö myös hakee teknologialleen patenttisuojaa kansainvälisesti.

Yhtiö on kasvanut tulorahoituksella ja se teki vuonna 2011 vasta 48 000 euron liikevaihdon. Rehtijärvi arvioi kuluvan vuoden liikevaihdon yltävän puoleen miljoonaan euroon. Työntekijämäärä on kasvanut kolmesta seitsemään ja rekrytointi jatkuu.