Effie Finland 2017 -kilpailun kirkkaimman palkinnon vei Altia n Koskenkorva n brändiuudistuksen markkinointiviestintä.

Grand Effie -palkinnon saaja julkistettiin torstaina 25. tammikuuta 2018. Koskenkorva sai lisäksi kaksi kultaista Effietä kategorioissa Tuotteet ja palvelut sekä Bisneshaaste.

Brändiuudistuksen markkinointiviestinnän suunnitteli Bob the Robot, joka alkoi tehdä yhteistyötä Altian kanssa keväällä 2015. Koskenkorvan visuaalisen identiteetin ja pakkaukset suunnitteli bränditoimisto Grow.

Kisan tuomariston puheenjohtaja, Elisa n markkinointijohtaja Tomi Wirtanen sanoo, että Koskenkorva-projekti on suomalaista markkinointiosaamista parhaimmillaan.

"Kun tuote ja brändi ovat business-haasteen edessä ja kaipaavat renessanssia, näin se homma hoidetaan. Tämän kokonaisuuden olisin itse halunnut ostaa", Wirtanen sanoo kisan tiedotteessa.

Tuomaristo perustelee Grand Effie -valintaansa seuraavasti:

"Koskenkorva-brändin vahvistaminen on oppikirjaesimerkki siitä, kuinka tuotteen uudelleen positiointi vahvojen perusarvojen ympärille sekä viestin dramatisointi kasvattavat myyntiä - tässä tapauksessa erityisesti vientiä."

Media-sarjan kultaisen Effien vei Hasan & Partners in Plan ille suunnittelema vaatemallisto lapsiäideille.

"Tätä kampanjaa ei pitäisi enää vuonna 2018 olla. Lasten äitiysvaatemallistolle saatiin luovilla ja koskettavilla ideoilla 70 miljoonan ihmisen huomio. Ja nyt odotamme, että huomio johtaa myös lasten raskauksien vähenemiseen", tuomaristo perustelee.

Bisneshaaste-sarjassa kultaisen Effien sai myös Metsä Wood in ja Hasan & Partnersin Plan B – City above the city.

Effie Finland 2017 -palkinnonsaajat kategorioittain:

Tuotteet ja palvelut -sarja

Gold Effie

Koskenkorva – Vodka from a Village

  • Altia
  • Bob The Robot
  • Bob the Robot Pictures

Kone Machine conversations

  • Kone
  • hasan & partners
  • Cocoa Mediaproductions
  • Into Digital
  • Tre Film
  • Whiteoaks/Spoon

Silver Effie

Auta ihmistä

  • Pelastusarmeija
  • Make it Simple
  • Lucy Loves Stories
  • Vizeum
  • Left&Right

Kun aika on.

  • Sanoma Media Finland Oyj / Oikotie
  • Intohimotoimisto Cassius
  • Toinen PHD
  • Otto Tuotanto

Bronze Effie

Burgernomia – McDonald’sin aina hintaansa arvokkaampi hampurilainen

  • McDonald's Finland
  • DDB Helsinki
  • OMD Finland

Media-sarja

Gold

Mallisto, jota ei pitäisi olla

  • Plan International Suomi
  • Hasan & Partners
  • The Honey Partnership
  • Dagmar

Silver

Älä kerro Martille

  • Crisis Management Initiative (CMI)
  • Miltton
  • Esmes Digital
  • Cocoa

Bronze

Lumo x Tinder – It’s a match

  • Lumo
  • TBWA\Helsinki
  • ToinenPHD

Bisneshaaste-sarja

Gold

Plan B – City above the city

  • Metsä Wood
  • Hasan & Partners
  • Michael Green Architecture
  • SEK

Koskenkorva – Vodka from a Village

  • Altia
  • Bob The Robot
  • Bob the Robot Pictures

Silver

Kone Machine conversations

  • Kone
  • Hasan & Partners
  • Cocoa Mediaproductions
  • Into Digital
  • Tre Film
  • Whiteoaks / Spoon

Älä kerro Martille

  • Crisis Management Initiative (CMI)
  • Miltton
  • Esmes Digital
  • Cocoa

Bronze

Lumo – kaupallinen rakkaustarina

  • Lumo
  • TBWA\Helsinki
  • ToinenPHD

Putkiremontti meni putkeen – Fira Ketterän lanseeraus

  • Fira Palvelut
  • Viestintä Oy Drum
  • Futurice
  • Hehku Marketing

Auta ihmistä

  • Pelastusarmeija
  • Make it Simple
  • Lucy Loves Stories
  • Vizeum
  • Left&Right

Effie-kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry järjestää kilpailun nyt 16. kerran. Kilpailun pääyhteistyökumppani on Sanoma Media Finland.

Artikkelia muokattu 26.1.2018 kello 9.55. Lisätty tieto Koskenkorva Vodkan pakkausilmeen suunnitelleesta toimistosta.