Kauneus & terveys

Irmeli Salo 8.10.2009 14:26 päivitetty 4.2.2016 09:49

Kosmetiikan huominen näyttää tältä

Lumene

Kosmetiikkayhtiöt flirttailevat nyt lääke- ja elintarviketeollisuuden kanssa. Pysyykö markkinointi perässä?

Lumene esitteli torstaiaamuna kosmetiikka- ja ihonhoitoalan uusimpia trendejä hotelli Kämpin Peilisalissa. Kansainvälisistä trendeistä kertoi Nica Lewis, tutkimuslaitos Mintelin kauneusalan ja hyvinvoinnin tutkimusta johtava konsultti.

Lewisin mukaan kosmetiikka-alan keskeisiin trendeihin kuuluu nyt nuukuus.

– Kuluttajat haluavat näyttää hyvältä aiempaa vähemmällä, mikä merkitsee vähemmän erilaisia tuotteita ja pienempää rahanmenoa, erityisesti Ranskan, Ison-Britannian ja Yhdysvaltojen trendejä esitellyt Lewis sanoo.

Se kuluttajaryhmä, joka ei lamassakaan leikkaa kosmetiikkakulutustaan, vaatii vastiketta rahoilleen. Lewisin "Turbo beauty" -trendiksi kutsumaan ilmiöön kuuluu, että kuluttaja ostaa tutkittuja ja näkyviä toivottuja muutoksia aiheuttavia tuotteita.

– Tässä trendissä kosmetiikkatuotteideiden kehitys perustuu kehittyneeseen tutkimukseen ja kliiniseen testaukseen. Toiveena ovat tuotteet, jotka osin korvaavat kosmeettisista kirurgiaa, Lewis sanoo.

Kosmetiikka kohtaa elintarvikkeen

Jos Turbo Beauty lähestyy lääketeollisuutta ja lääketiedettä, toisaalla kosmetiikka lähentyy elintarviketeollisuutta. Kauneusvaikutteiset elintarvikkeet kiinnostavat sekä kosmetiikkataloja että elintarvikkeiden valmistajia.

Lewisin mukaan ilmansaasteet ja uv-säteily vaativat nekin kosmetiikkateollisuudelta tuotteita, joiden pitää toimia ikäänkuin haarniskana pahaa ja kuluttavaa maailmaa vastaan.

Kasvava trendi on myös ympäristötietoisuus ja eettisyys. Kosmetiikan hiilijalanjäljen pitää olla jatkossa mahdollisimman pieni.

Mitä tekee markkinointi?

Mutta entä kosmetiikkamarkkinointi ja erityisesti mainonta? Jatkaako se entisillä linjoilla, vaikka trendit muuttuvat?

Lumenen markkinointi- ja kehitysjohtaja Tiina Isohanni sanoo, että myös markkinoinnin on vastattava muutoksiin.

– Esimerkiksi niiden tuotteiden kohdalla, joita markkinoidaan teholla, tehokkuus pitää voida todistaa luotettavin tutkimustuloksin ja tulokset pitää saattaa kuluttajien tietoon, Isohanni sanoo.

Ekologisuustrendiin Lumene pystyy Isohannin mukaan vastaamaan laajalla rintamalla.

– Kuluttajien kannalta näkyvin muutos on tapahtunut pakkauksissa, joissa erilaisten pakkausmateriaalien määrä on merkittävästi vähentynyt.

Kuten muissakin kulutustuotteissa myös kosmetiikassa trendit saattavat olla toistensa kanssa ristiriitaisia.

– Jos trendien kohdalla esiintyy ristiriitaisuuksia, valmistaja tekee itse omat linjauksensa, Isohanni sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö