Pyhännällä Pohjois-Pohjanmaalla toimiva Real Snacks päätti aloittaa mittavan brändiuudistuksen noin puolitoista vuotta sitten. Brändihierarkiaa ja -strategiaa suunniteltiin brändistrategi Mika Sarimon johdolla, ja brändin ilmeestä ja markkinointiviestinnän konseptista vastasi Ryhmä Creative Agency.

Real Snacksin toimitusjohtaja Arja Kastarinen kertoo, että yritys halusi kirkastaa brändin vastaamaan todellisuutta.

”Olemmehan juuriltamme vahvasti suomalainen ja ainoa manner-Suomessa toimiva perunlastujen valmistaja”, Kastarinen sanoo tiedotteessa.

Brändin nimeksi valikoitui Oikia ja sloganiksi ”Miksi? No sipsi.” Ryhmä uudisti brändin ilmeen pakkauksista lähtien. Sekä kuvituksessa että tuotteiden nimeämisessä korostuu suomalaisuus rennolla otteella ja erityisesti intohimo perunoita ja perunalastuja kohtaan.

”Tuotteiden nimeämisessä halusimme tehdä kunniaa suomalaisille perunalajikkeille”, sanoo Ryhmän luova johtaja Jannis Mavrostomos.

Niinpä esimerkiksi paprikamaustettu sipsipussi on nyt Punakka Jussi. Kuvituksissa seikkailee iloinen perunahahmo supisuomalaisissa maisemissa.

Oikian mainonnan konsepti tiivistyy ”filosofisiin sipsismeihin”. Esimerkiksi näin: ”Peruna on toukka, sipsi on perhonen.”

Oikia-nimi kertoo myös yrityksen arvoista. Kastarinen kertoo, että sipsien valmistuksessa käytettävä peruna hankitaan lähialueiden viljelijöiltä.

”Siksi voimme ilmoittaa jokaisessa pussissa, miltä tilalta siinä käytetty peruna on kotoisin. Itse pakkaukset on valmistettu mahdollisimman ympäristöystävällisesti materiaaleja ja painovärejä myöten, ja ne sopivat kierrätykseen kartonkipakkauksina”, Kastarinen kertoo.

Kastarisen mukaan sekä kuluttajat että kauppa ovat ottaneet uudistuksen hyvin vastaan.

Real Snacks valmistaa perunalastujen lisäksi myös Oatis-kauralastuja ja maissinaksuja.