Täällä me

Poikkesin viime viikolla Etelä-Haagassa, tarkemmin sanottuna Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa. Oppilaitoksen matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma oli järjestänyt lisätyn todellisuuden seminaarin, jossa olisi kannattanut kyllä muidenkin alojen markkinointi- ja mediaväen istua. Esimerkiksi tämän lehden sivulta 9 löytyvän Blipparin esitys oli täyttä asiaa modernin markkinoinnin kuumimmista työkaluista.

Lisätty todellisuus on toki aiheenakin mahtava. Mielikuvitus saa kirjaimellisesti siivet, kun miettii, mitä kaikkea augmented reality -tekniikoilla voisikaan tehdä. Ikävä kyllä homma heilahtaa saman tien scifin ja hypen puolelle, ja liittymäkohdat tähän vanhanaikaiseen todellisuuteen katkeavat kokonaan.

Tästä syystä onkin hienoa saada sivulla 8 kertoa Allerin ja Sinebrychoffin yhteishankkeesta, joka yhdistää tuotelanseerauksen, aikakauslehtimainonnan, Elle -lehden, iPhone -sovelluksen, kivijalkakaupan ja tarkan kohderyhmäajattelun saumattomaksi kokonaisuudeksi. Tätä sovellusta on ihan pakko kokeilla, vaikka Sparkly Brut ei nyt ihan suosikkijuomien kategoriaan osukaan.

Myönnetään, että hanke tuntuu erityisen hienolta näin lehtimiehen näkökulmasta. Ehkä nyt vihdoinkin päästäisiin askel eteenpäin tästä aivan loputtomasta "printtimedia pulassa"-keskustelusta.

Ehkä naiivia, mutta hankkeen hyväksi puoleksi lasken senkin, ettei siinä ole käytetty Facebookia , Googlea , Twitteriä , Grouponia tai Foursquarea, vaan se on ihan omatekemä, made in Finland. Kallista toki, mutta vain näin me voimme pysyä markkinoiden kehityksessä mukana. Perässähiihtäjä harvoin tienaa, ainakaan tekniikalla.

Ja lopuksi vielä hatunnosto hanketta rahoittaneelle Next Medialle . Ilmeisesti hedelmät alkavat kypsyä. Samaa voi muuten sanoa Tekesistä , jossa on vihdoin keksitty, että tuotteita pitää myös markkinoida. Tästä lisää sivulla 4.