Vienti

Ville Perttula 13.12.2017 15:58

Kotipizza lähtee valloittamaan maailmaa No Pizza -ravintolakonseptilla – "Uudentyyppinen brändiajattelu puuttuu Pohjoismaista"

Tiina Somerpuro
Tommi Tervanen

No Pizza on millenniaaleille suunnattu ravintolakonsepti. Ensimmäinen ravintola avataan ensi vuonna.

Kotipizza Group lanseeraa kansainvälisille markkinoille suunnatun No Pizza -ravintolakonseptin.

Kotipizzan toimitusjohtajan Tommi Tervasen mukaan aika on kypsä suomalaiselle vientiravintolalle.

"Olemme miettineet kansainvälistymistä paljon. Meidän omistajapohjastamme 47 prosenttia on ulkomaalaisia. Nyt on aika tehdä suomalainen vientikeissi", Tervanen kommentoi M&M:lle.

Tervasen mukaan kyseessä ei ole ulkomaita varten uudelleen brändätty Kotipizza, vaan kyse on aivan uudesta konseptista.

No Pizza nojaa vahvasti vastuullisuuteen, lokaaliin hankintaan ja tuoreisiin raaka-aineisiin. Lisäksi pizzoissa käytetään Fazerin kanssa kehitettyjä, sourdough-taikinasta tehtyjä pohjia.

Tervanen toteaa, että konseptin on tarkoitus vedota millenniaaleihin. No Pizzan brändisuunnittelusta on vastannut N2 Marketing ja sisustussuunnittelusta Futudesign.

No Pizzan slogan kuuluu: ”No Pizza – There’s no pizza like No Pizza”. Slogan on Euroopan unionissa rekisteröity tavaramerkki.

"No Pizza kertoo vastuullisuusasiat asenteellisempaan sävyyn kuin Kotipizza."

 

Ravintoloiden avauksesta ei ole vielä tarkkaa tietoa. Tervanen kertoo, että ensimmäinen ravintola avataan johonkin Pohjoismaista ensi vuoden aikana.

Myös Helsinkiin saatetaan avata yksi No Pizza -ravintola tulevaisuudessa.

No Pizzasta on tarkoitus luoda ravintoketju master franchising -yhteistyön avulla, mikä tarkoittaa käytännössä maa- tai kaupunkikohtaisten lisenssien myymistä ulkomaisille yhteistyökumppaneille.

Kilpailutilanteeseen Tervanen suhtautuu optimistisesti. Varsinkaan pizzamarkkinoilla ei hänen mukaansa ole No Pizzan kaltaista, vastuullisuutta painottavaa ravintolaa.

"Uudentyyppinen brändiajattelu puuttuu Pohjoismaista. Varteenotettavia pizzaravintolaketjuja ovat Pizza Hut, Domino's ja Norjassa Peppes Pizza. Varsinaisesti Pohjoismaissa ei ole isoja brändiketjuja suhteessa markkinoiden kokoon."

Kotipizza Group arvioi, että No Pizzalla ei ole merkittävää vaikutusta yhtiön taloudelliseen tulokseen kuluvan ja seuraavan tilikauden aikana. Kotipizza on käyttänyt konseptin kehittämiseen kuluvalla tilikaudella noin 200 000 euroa.

Kotipizza Group osti marraskuussa enemmistön Social Food Street Burgerjointin emoyhtiöstä Day After Day Oy:stä ja suunnittelee laajentavansa Social Burgerin valtakunnalliseksi hampurilaisravintolaketjuksi. Kotipizza aikoo investoida uusien konseptien laajennukseen ensi vuonna noin miljoona euroa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö