Asiakaskokemus

Aleksi Ylä-Anttila 2.8. 10:46 päivitetty 2.8. 10:49

Kotipizza valjastaa käyttöönsä Amazonin tekoälyn – puheohjauksella voi nyt tilata pizzaa myös Suomessa

Kotipizza Group

Kotipizza on toteuttanut yhdessä OP-ryhmän kehittämän Pivon kanssa palvelupilotin, jonka kautta asiakas voi tilata pizzan kotiinsa hyödyntämällä Amazonin Alexa-tekoälyä.

Amazonin Alexa on tekoäly, joka toimii puheohjauksella. Alexaa voi pyytää etsimään verkosta esimerkiksi lempikappaleen, reittiohjeita tai ohjata kodin toimintoja.

Kotipizzan ja OP-ryhmän kehittämän mobiilimaksusovellus Pivon pilottihankkeessa pizzan voi tilata puheohjauksella. Asiakas aktivoi tilaamisen sanomalla Alexalle: "Open Kotipizza game", jolloin Alexa arpoo käyttäjälle pizzatäytteet.

Kun asiakas hyväksyy Alexan ehdotuksen, voi hän tilata pizzan. Alexa-toiminnallisuus on rakennettu pelilliseen muotoon, jotta palvelun kokeileminen olisi houkuttelevaa ja hauskaa.

Kotipizza Groupin Digi & Data Manager Johanna Kuosmanen perustelee yrityksen halukkuutta testata puheohjausta teknologian yleistymisellä. Kuosmanen arvioi, että puheohjaus on tulevaisuudessa merkittävä osa ihmisten arkea.

"Nyt jo 20 prosentilla Yhdysvaltain aikuisväestöstä on käytössään älykaiutin ja on ennustettu, että määrä nousee 40 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Erilaisten tuotteiden tilaaminen ja maksaminen helpottuvat entisestään tällaisten palveluiden ansiosta", Kuosmanen arvioi.

Kuosmasen mukaan Kotipizza haluaa etujoukoissa kokeilemassa uudenlaisia tapoja asiakaskokemuksen kehittämiseksi. Kotipizza ja Pivo toivat markkinoille vuosi sitten myös Suomen ensimmäisen pikaviestivälitteisen maksusovelluksen Kotibotin.

"Testilaboratoriomme käy kuumana kokeillessaan uutuuksia. Uudet palvelut vahvistavat asiakaskokemusta Kotipizzassa. Niiden avulla tulemme asiakkaan luo, missä ja milloin tahansa, Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen toteaa tiedotteessa.

"Uudet käyttöliittymät, kuten puheohjaus, arkipäiväistyvät ja tulevat osaksi kaupankäyntiä", Peura arvioi.

Kotipizza-ketjun ravintoloiden myynti tilikaudella 2017 oli 106,2 miljoonaa euroa. Kotipizza Group -konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 66,6 miljoonaa euroa. Kotipizza käytti markkinointiin viime vuonna yhteensä 4,5 miljoonaa euroa. tilikauden ketjumyynnin tavoite on 120 miljoonaa euroa. 

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö