Työelämä

Aleksi Ylä-Anttila 11.9. 11:17 päivitetty 11.9. 12:21

Kotipizzan uusi markkinointipäällikkö Rainer Lindqvist haluaa lisätä tunteen määrää markkinoinnissa: "Suomessa ei vallitse erityisen voimakas brändiajattelu"

Petteri Paalasmaa
Rainer Lindqvist on työskennellyt markkinointiviestinnän ja brändien parissa kahden vuosikymmenen ajan. Hän toimi yli 10 vuotta mainostoimisto DDB Helsingin toimitusjohtajana ja sen jälkeen reilun vuoden ruotsalaisen markkinointitoimisto Ehrenstråhlen strategiajohtajana. Kotipizzan markkinointipäällikkönä hän aloitti syyskuussa.

Kotipizza Groupin uusi markkinointipäällikkö Rainer Lindqvist loikkasi toimistomaailmasta pikaruokamaailmaan.

Kotipizza Group on nimittänyt Rainer Lindqvistin, 47, uudeksi markkinointipäällikökseen 10.9. alkaen.

Lindqvist siirtyi Kotipizzan palvelukseen ruotsalaisen Ehrenstråhle-markkinointitoimiston strategiajohtajan tehtävistä. Sitä ennen hän toimi yli 10 vuoden ajan DDB Helsingin toimitusjohtajana.

Parin kymmenen vuoden ura toimistokentälle sai jäädä, kun eteen tuli mielenkiintoinen työpaikka pikaruokamaailmassa. Lindqvist kertoo kiinnittäneensä pidempään huomiota Kotipizzan tekemiseen.

Pitkän linjan yritys on toimitusjohtaja Tommi Tervasen kaudella luonut nahkansa uudestaan. Ketju tunnetaan nyt vastuullisuuteen, kuten ympäristöön ja kestävään kehitykseen liittyvistä arvoistaan. Kotipizzan missiona on parantaa maailmaa pizza kerrallaan.

"Siinä on vahva perusajatus, joka johtaa tekemistä oikeaan suuntaan. Kotipizzasta on tullut moderni toimija ja yhteiskunnallinen keskustelija verrattain nopeasti. Se on tehnyt vaikutuksen. Mietin, että tämä voisi olla minulle hyvä paikka", Lindqvist sanoo.

Kotipizzan ketjumyynti on kasvanut 41 peräkkäistä kuukautta. Elokuussa ketjun kivijalkaravintoloiden myynti kasvoi 19,2 prosenttia ja shop in shop -ravintoloiden myynti 10,5 prosenttia.

Koko myynti oli 10,5 miljoonaa euroa, kun edeltävänä vuonna samaan aikaan luku oli 8,9 miljoonaa euroa. Yritys on siis kulkenut pidemmän aikaa vahvassa myötätuulessa.

Lindqvistin arvion mukaan brändiuudistuksen ja markkinointiviestinnän merkitystä ketjun kasvutarinassa ei voi vähätellä.

"Vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyvät viestit resonoivat ihmisten mielikuvissa Kotipizzasta modernina toimijana. On mahdotonta sanoa, kuinka määräävä tekijä se on, mutta varmasti sillä on ollut oma roolinsa."

Tunnettuus, tuote, ja palvelut ovat Kotipizzan kohdalla Lindqvistin mukaan jo hyvässä kunnossa. Haasteena on jatkaa kasvun tiellä. Markkinoinnin rooli on tässä keskeinen.

Pitkä kokemus toimistoalalla on opettanut Lindqvistille, että markkinointi on pohjimmiltaan yksinkertaista. Tehtävänä on jättää jälki ihmisiin, tehdä positiivinen vaikutus ja rakentaa tunnettuutta.

Vaikka ihminen on rationaalinen olento, Lindqvistin mukaan merkityksellisyys markkinointiviestinnässä syntyy ensisijaisesti tunteen kautta.

"Kyse on siitä, mitä me haluamme ihmisille antaa ja kertoa. Suomessa ei vallitse erityisen voimakas brändiajattelu. Sen näkee, kun katsoo mainontaa perinteisessä mediassa. Siellä vilisee tarjouksia tarjouksien perään. Kun uskaltaa asettua jonkin asian puolelle ja kertoa siitä avoimesti, viesti jää paremmin mieleen. Tätä ajattelua kaipaan lisää", Lindqvist sanoo.

Ääripäiden välttäminen on tärkeää

Aikana, jolloin ihmiset ovat valveutuneempia kuin koskaan ja erilaisia pikaruokaketjuja rantautuu Suomeen jatkuvasti, kasvu alalla ei synnyt helposti. Kilpailu on kovaa.

Myös Lindqvist tiedostaa, että hyvästä lähtötilanteesta huolimatta laivan kurssi on pidettävä samassa suunnassa myös jatkossa. Miten se tehdään?

Yksi keskeinen tekijä on ääripäiden välttäminen ja positiivisten mielikuvien luominen markkinointiviestinnän keinoin.

Kotipizzan kohdalla tämä voi tarkoittaa esimerkiksi paikallismarkkinointia ja yhä uusien konseptien kehittämistä.

Lindqvist kertoo Kotipizzan markkinointitiimin jo tehneen erilaisia paikallisen tason pilotteja, joissa ravintola on tuotu esille eräänlaisena yhteisön jäsenenä ja sosiaalisena kohtaamispaikkana muun muassa murteilla leikitellen ja erilaisia tunnettuja maamerkkejä hyödyntäen.

Kotipizza Groupiin kuuluvat myös meksikolaista ruokaa tarjoava Chalupa-ketju, hampurilaisketju Social Burgerjoint sekä uusi astetta rennompi, kansainvälisille markkinoille suunniteltu No Pizza -konsepti, jonka pilottiravintola avattiin kesällä Helsingin keskustassa sijaitsevan Citycenter-kauppakeskuksen toiseen kerrokseen.

"Nykyään ihmisiä syyllistetään paljon. Lehdet kertovat, mikä on kenellekin hyväksi ja miten syömiseen pitäisi suhtautua. Ravintolabisneksessä tarjotaan kuitenkin ensisijaisesti mielihyvää, hyvää fiilistä arjen keskelle. Ruoasta saa ja pitää puhua ilon kautta. Kaikenlaiselle ravinnolle on paikkansa, kunhan muistaa välttää ääripäitä."

Erilaisten konseptien kehittäminen ja asiakaskokemuksen laadun varmistaminen on ylimmällä rivillä myös Lindqvistin papereissa. Ulkona syöminen on elämys, joka oikein tarjottuna puhuttelee makunystyröiden lisäksi myös muita aisteja.

"Mikäli viesti kentältä kertoo, että esimerkiksi salaattibaari voi olla laajasti kiinnostava konsepti, tämän kaltaisia avauksia voidaan hyvin miettiä. Mutta myös silloin meidän täytyy pohtia kaikki sisustuksesta, valaistuksesta ja yleisilmeestä lähtien ja räätälöitävä konsepti kohderyhmän mukaisesti. Vaikka emme puhu gourmet-ruoasta, myös pikaruoka voi olla elämys."

Kotipizzan ketjumyynti vuonna 2017 (tilikausi 1.2. 2017 – 31.1. 2018) oli 106,2 miljoonaa euroa. Vuonna 2016 ketjumyynti oli 89,9 miljoonaa.

Tämän tilikauden ketjumyynnin tavoite on 120 miljoonaa euroa. Kotipizza Group käytti markkinointiin viime vuonna 4,5 miljoonaa euroa.

Suomessa toimii kaikkiaan 275 Kotipizza-ravintolaa, joiden toiminnasta vastaavat franchising-yrittäjät.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö