Ruoka

Aleksi Ylä-Anttila 19.6. 09:30 päivitetty 19.6. 13:20

Kotipizzan uusi No Pizza -konsepti puhuttelee millenniaaleja: "Sanomme huonoille asioille ei, hyville asioille kyllä"

No Pizzan slogan kuuluu: ”No Pizza – There’s no pizza like No Pizza”. Slogan on Euroopan unionissa rekisteröity tavaramerkki.

Kansainvälisille markkinoille suunnatun No Pizza -ravintolakonseptin pilottiravintola avautui tänään Citycenter-kauppakeskuksessa Helsingissä.

Kotipizza Groupin kehittämän No Pizza -konseptin ytimessä ovat sourdough-pohjaiset pizzat ja uudenlainen ravintolaympäristö. Ensimmäinen No Pizza -ravintola avattiin Helsingin keskustassa sijaitsevan Citycenter-kauppakeskuksen toiseen kerrokseen.

Ravintola poikkeaa perinteisestä pizzeriasta usealla tavalla. Ravintolan keskiössä on niin kutsuttu Black Box (suom. musta laatikko). Kyseessä on eräänlainen musta kuutio, joka toimii keittiö- ja baaritilana.

Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen kertoo M&M:lle, että konseptin luomisessa on keskitetty vahvasti brändäykseen.

"Haemme modernia ilmaisua, jolla kohdata millenniaalit. Kommunikoimme todella paljon no-tematiikan kautta. Sanomme monelle huonolle asialle ei, mutta hyville asioille, kuten vastuullisesti tuotetuille raaka-aineille, vastaavasti kyllä. Tämä on keskeinen linja brändikommunikaatiossa ja markkinointiviestinnässä", Tervanen sanoo.

No Pizza -konsepti rakentuu sourdough-taikinasta tehdylle pizzapohjalle, selkeälle ja tunnistettavalle visuaaliselle ilmeelle sekä perinteisistä ketjuravintoloista poikkeavalle ravintolaympäristölle ja asiakaskokemukselle.

Pizza paistetaan korkealämpöuunissa ja moni täytteistä lisätään paiston jälkeen asiakkaan edessä tiskillä. Ravintolan erikoisuus on hanasta saatava roséviini. Myös paikallisuus huomioidaan ravintolan sisustuksessa.

"Ravintolan isossa huomiopinnassa eli esimerkiksi seinällä käytämme paikallisten taiteilijoiden töitä. Citycenterin kohdalla järjestimme Lahden muotoiluinstituutissa kilpailun, jossa tuomaristo valitsi voittajan. Hän kävi maalaamassa seinän meidän ravintolaamme", Tervanen sanoo.

No Pizzassa maksetaan käteisen sijaan sähköisesti, koska ketjun mukaan tämä on parempi vaihtoehto luonnolle sekä turvallisempi vaihtoehto ravintolan työntekijöille.

Ravintolalla on verkkokauppa ja oma sovellus josta pizzat voi ostaa ja tilata etukäteen. Ravintolan yhteydessä toimiva kauppa myy myös No Pizza -oheistuotteita. Musiikkimaailma on toteutettu Soundtrack Your Brandin eli Spotifyn yrityksille suunnatun palvelun kanssa yhteistyössä ja ravintolalle on luotu kokonaan oma, brändiin ja arvomaailmaan sopiva soittolista.

Tervasen mukaan Kotipizza investoi viime vuonna miljoona euroa uusien konseptien kehittämiseen, ja toiset miljoonaa euroa investoidaan tämän vuoden aikana.

Tervasen mukaan No Pizza ei ole Kotipizzan kilpailija. Citycenterin No Pizza on uuden konseptin ainoa Suomeen avattava ravintola. Tähtäin on ulkomailla.

Kotipizza Group suunnittelee laajentavansa No Pizzan pohjoismaiseksi ravintolaketjuksi master franchising -yhteistyön pohjalta. No Pizzan konsepti ja liiketoimintamalli on suunniteltu siten, että sen toimintaa voidaan laajentaa Pohjoismaiden jälkeen myös muille markkinoille.

"Varmistamme ensin, että konsepti toimii, luvut nousevat ja asiakaspalaute on sellaista kuin haluamme. Siihen menee noin puoli vuotta. Sen jälkeen alamme katsoa systemaattisesti seuraavia kohteita, ensimmäisenä muita Pohjoismaita", Tervanen toteaa.

Kotipizza Group suunnittelee laajentavansa No Pizzan pohjoismaiseksi ravintolaketjuksi master franchising -yhteistyön pohjalta. No Pizzan konsepti ja liiketoimintamalli on suunniteltu siten, että sen toimintaa voidaan laajentaa Pohjoismaiden jälkeen myös muille markkinoille.

Kotipizza-ketjun ravintoloiden myynti tilikaudella 2017 oli 106,3 miljoonaa euroa. Kotipizza Group -konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 66,6 miljoonaa euroa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Internet

19.10.2018 13:57

Netti on itsestäänselvyys vain eliitille

Länsimaisten hyvinvointivaltioiden asukkaille internet-yhteys on jokapäiväinen mukavuus ja arkielämän sujuvuuden kannalta välttämätöntä. Maailmanlaajuisesti tilanne on toinen.