Kampanjat

Laura Kukkonen 19.2. 12:41

Kotiväkivaltaa vastustava kampanja starttasi Helsingissä – somen sijaan läheistä lyö nyt karkaava käsi

Helsingin kaupunki

Helsingin kaupunki kampanjoi säännöllisesti lähisuhdeväkivaltaa vastaan. Tuore kampanja kannustaa tekijää hakemaan apua.

Edellinen, vuonna 2016 alkanut kaupungin kampanja sai ison mediahuomion, kun moni katsoi Kohtaaminen-kampanjan rinnastavan sosiaalisen median käytön väkivaltaan.

Eräässä kampanjan mainoksessa nainen istuu kuvan keskellä tabletti kädessään. Ympärillä olevat lapset näyttävät jäävän huomiotta. Kuvassa esiintyvä tyttö kirkuu ja poika roikkuu kattokruunussa. Mainosteksti kuuluu: Välinpitämättömyys on tämän päivän väkivaltaa.

Yksityishenkilö oli tehnyt syksyllä 2016 julkaistuista kampanjamateriaaleista jopa kantelun Mainonnan eettiselle neuvostolle. Mainos sai vapauttavan päätöksen tammikuussa 2017.

Tuorein lähisuhdeväkivaltaa käsittelevä kaupungin kampanja starttasi viime viikolla. Näkökulma on tällä kertaa väkivallan tekijän. Mainostoimisto Folkin suunnittelemassa mainosfilmissä irronnut käsi karkaa kohti läheistä lyömisaikeissa. Mainos kehottaa hakemaan apua ennen kuin on liian myöhäistä. Slogan on Toimi ennen kuin väkivaltaa karkaa käsistäsi.

Tarkoituksena on estää perheissä tapahtuvaa väkivaltaa ennalta.

Kaupungin kampanja jalkautuu mainonnan muodossa Finnkinon elokuvateattereihin pääkaupunkiseudulla tällä ja ensi viikolla. Kampanjajulisteita voi nähdä ulkomainonnassa 4. maaliskuuta saakka.

Käsi-kampanjan mainosfilmin on tuottanut Otto Tuotanto ja ohjannut Jonas Alexander Arnby.

Helsingin kaupunki on kampanjoinut vuosittain lähisuhdeväkivaltaa vastaan vuodesta 2011. Viime vuonna kampanjaa ei järjestetty.