Noin vuosi sitten esseisti Antti Nylén kertoi Helsingin Sanomien jutun otsikossa, miten ihmiset muuttuvat juhasipilöiksi, jotka eivät puhu kuin sosiaaliturvan leikkauksista ja ”bisnespaskaa”. Sosiaalisessa mediassa kikateltiin, että mitä esseisti tietää taloudesta.

Reaktio olisi ollut ymmärrettävä, jos Nyléniä olisi haastateltu uutissivuille, mutta häntä haastateltiin Helsingin Sanomien kulttuurisivuille Häviö-teoksestaan.

Ihmiskunta todisti uuden ja vanhan ajan solmukohtaa.

Kiihtyvällä tahdilla vähentyvät 1990-luvun veteraanit muistavat vielä, miten sanomalehdissä oli erikseen kulttuuri- ja talousosioita luomassa kontekstia. Paperilehdestä luettuna jokainen peruskoulun käynyt olisi ymmärtänyt Nylénin puhuvan kulttuuripersoonana, eikä minään taloustieteen asiantuntijana.

Esimerkki siitä, että internetissä voi luoda tarinan, mutta ei kontekstia. Se luodaan pelkästään minun, sinun tai noiden päässä.

Siksi olikin yllättävää, kun tilitoimisto KPMG julkaisi – todennäköisesti – markkinoinnin ammattilaisten toimesta miestenpäivänä Twitterissä kuvan, jossa luki ”monimuotoisuus kuuluu kaikille”. Tekstin vieressä oli 30 valkoihoisen miehen naamat. Saatteessa KPMG sanoi yhtiön henkilökunnasta 55 olevan prosenttia naisia ja että työntekijöitä on Suomessa sekä Virossa 24 paikkakunnalla, mutta nyt toivotellaan hyvää miestenpäivää.

Okei, teksti oli myös lievästi sanottuna päälle liimattu, mutta se antoi kiusalliselle kuvalle edes jonkinlaisen tarkoituksen. Viestinnällinen moka tapahtui kuitenkin sillä hetkellä, kun KPMG oletti hallitsevansa sitä, miten ihmiset lukevat kokonaisuuden.

Itse näin Twitterissä julkaistun kuvan ensin Facebookissa, jossa se oli jo irrotettu tekstistä, jonka näin vasta tunteja myöhemmin.

Esimerkki siitä, että yritys ei enää ohjaile edes sitä, missä minä sen viestin vastaanotan.

Vuonna 2019 on ihan perusasia, että kaikki kuvat tallennetaan ja jaetaan, jos niissä vain on potentiaalia ”katsokaa kuinka urpo tämä henkilö tai organisaatio on” -tykkäyksille. Surullinen totuus myös on, että ihmisiä ei kiinnosta juuri sinun yrityksesi maine yhtään.

Kuka tahansa pystyy tahraamaan tuon maineen alle kahdessa sekunnissa, jos vain sopiva mahdollinen virhe tulee vastaan ja tykkäyshammasta kolottaa. Peukku on 2000-luvun kokaiini, eikä se ole yrityksille pelkästään mahdollisuus, vaan pelottava haaste.

Siihen kannattaa varautua opettelemalla edes internetin perusasiat.

KPMG:n onneksi ihmisten keskittymiskyky on taantunut ilmeisesti pysyvästi. Virhe ei ollut mikään mantereita järisyttävä ja se unohtuu viimeistään ensi viikolla. Eihän kukaan vaatinut edes kenenkään eroa.