Kreab Helsinki on nimittänyt Sari Siikasalmen Insight Directoriksi 20.8.2019.

Viimeisimmät vuodet Siikasalmi on työskennellyt osaomistamassaan start-upissa, kulttuurianalytiikkayhtiö iloomissa, jossa hän jatkaa edelleen Kreab-tehtävien ohella. Iloomin luonnollisen kielen analyysiin perustuvaa teknologiaa hyödynnetään myös osana Kreabin tarjoamaa.

"Iloomin teknologia on luonnollisen kielen analyysiteknologiaa. Viimeisin työkalumme on Business Finland in rahoituksella kehitetty oma tekoälysovellus, joka tunnistaa käytetystä kielestä ja tekstimassasta aihepiirejä ja teemoja", Siikasalmi kertoo M&M:lle.

"Olemme tehneet esimerkiksi henkilöstökokemuksen ja asiakaskokemuksen kartoituksia ja sidosryhmä- tai kansalaiskokemuksen kartoituksia. Datasta syntyvä ymmärrys on avainasemassa, ja erityisesti sitä tarvitaan organisaation viestinnän kehittämisen puolella."

Tekoälyn avulla voi päästä käsiksi melkeinpä mihin tahansa datamuodossa olevaan tekstiin tai ääneen.

"Mitään sellaista tekstiä ei tietenkään louhita, mihin ei ole lupaa. Se on tietysti keskeisin asia", Siikasalmi painottaa.

"Henkilöstöpuolella voidaan kerätä ihmisten tuntemuksia vaikka sähköisellä kyselyllä tai joskus organisaatiokulttuurissa on sovittu, että sisäistä intraa käytetään ensisijaisesti työn kehittämiseen ja yhteisesti on sovittu, että tätä dataa voidaan hyödyntää."

Tekoäly on ihanteellinen kaiken avoimen tiedon kahlaamisessa.

"Päätöksenteon asiakirjoja ja valtionhallinnon avoindatahankkeen kautta tuotettuja näkökulmia, joista Kreabin tapauksessa vaikuttajaviestinnän ja kommunikaation sekä kansalaiskommunikaation suunnittelussa on valtava hyöty. Tekoälysovellus voi seuloa myös mediatekstejä tehokkaammin kuin perinteinen mediaseulonta", Siikasalmi selittää.

Hän jatkaa työtään myös Kreabissa.

"Siinä on hyvä yhdistelmä, kehittää iloomissa teknologiaa ja Kreabissa tehdä asioita sen tiedon pohjalta ja muuttaa organisaatioiden viestintää. Se on hirmu hyvä yhdistelmä. Iloom ei tietystikään keskity palvelemaan vain Kreabia", Siikasalmi sanoo.

Siikasalmella on yli viidentoista vuoden kokemus markkinointiviestinnän toimistoista ja johtamisesta. Aiemmin hän on toiminut muun muassa SEK :n viestintätoimiston toimitusjohtajana ja viestintäjohtajana SOSTE ry:ssä.

”Siikasalmi tuo Kreabiin paitsi rautaisen strategisen konsultoinnin ja vaikuttamistyön osaamisensa, myös syvällisen ymmärryksen siitä, miten data valjastetaan palvelemaan organisaatioiden viestinnän suunnittelua ja toteutusta. Tulemme ottamaan Kreabissa ison harppauksen mitattaessa viestinnän vaikuttavuutta ja pystymme tuottamaan asiakasyritysten johdolle datasta liiketoimintakriittistä näkemystä”, Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungner sanoo tiedotteessa.