Todellinen vastuullisuus tulee esiin tekojen kautta. Terapiakeskus Vastaamon ympärille eskaloitunut kriisi on havainnollistanut, miten mediallistunut ympäristö tuo omistajuuden vastuun ja arvot läpinäkyvästi esiin.

Kaikki yritykset kertovat olevansa vastuullisia. Kävin Arvovalta-kirjaa kirjoittaessa läpi Suomen huonomaineisimpien ja hyvämaineisimpien yritysten arvoja. Ne näyttivät kirjattuina lähes identtisiltä.

Arvolupausten perusteella ei voi määritellä, minkälainen maine yrityksellä on. Suurimmat mainehaasteet tulevatkin siitä, etteivät julkilausutut arvot ja todellisuus kohtaa arjessa keskenään.

On vastuullista katsoa myös itse peiliin

Myös omistajuus kuvataan poikkeuksetta vastuulliseksi. Viittaan omistajuudella nyt sijoittajiin, jotka ovat sijoituksensa jälkeen kohdeyritystensä omistajia. Omistamisen vastuullisuudessa ja arvoissa on kyse isosta yhteiskunnallisesta asiasta. Julkiseen keskusteluun liittyen herää muutama kysymys:

Tuomitseeko esimeriksi pääomasijoittaja yksipuolisesti, portfolioyrityksensä johdon toimet julkisesti, vai viestittääkö omistaja kantavansa osaltaan vastuuta ja tarkastelee myös omaa toimintaansa kriittisesti? Mediaa seuraamalla on saanut kuvan, että rikoksen tekijää lukuun ottamatta, Vastaamon toimitusjohtaja on tuomittu omistajan taholta kriisin keskeiseksi syntipukiksi. Omistajuuden kautta tulleet hallitustehtävät eivät ole palkkiovirkoja, vaan vastuutehtäviä. Jos toimitusjohtaja on toiminut vastuuttomasti, on myös hallituksen katsottava peiliin.

Läpinäkyvyys ja proaktiivisuus rakentavat luottamusta

Ison vanhuspalveluyrityksen kohdalla kävi viime vuonna niin, että pääomasijoittaja pesi kriisissä kätensä ja syytti julkisesti yhtiön johtoa vastuuttomuudesta.

Mediaympäristöä seuraamalla näyttää, että Vastaamon kriisissä julkinen ja 3. sektori ovat pääosin auttaneet 40 000 rikoksen uhria. Omistajan ja yrityksen toimista ei ole kovin paljon tietoa. Yksi keskeinen vastuullisuuden ilmentymä onkin proaktiivinen, kasvollinen ja läpinäkyvä viestintä. Niillä rakennetaan luottamusta.

Selkeästi viestityt omistajuuden arvot

Mikä tahansa organisaatio voi kohdata vakavan tietoturvaongelman tai maineeseen liittyvän riskin. Todelliset arvot ja vastuullisuuden tasot tulevatkin esiin kriiseissä. Organisaatiossa olisikin tärkeää jakaa samankaltainen tulkinta seuraavista teemoista:

1) Pääomistajilla on selkeästi viestityt omistajuuden arvot

2) Omistajilla, hallituksella ja johtoryhmällä on jaettu tulkinta omistamisen arvoista ja vastuullisesta omistajuudesta

3) Hallituksen tulisi säännöllisesti arvioida arvojen ja vastuullisuuden toteutumista

4) Omistajilla, hallituksella ja johtoryhmällä on jaettu näkemys organisaation viestinnällisestä sävystä ja roolituksista

5) Organisaatiossa on jaettu näkemys kasvollisuudesta ja proaktiivisuudesta

Sijoituksia etsivä yritys haluaa tulla liitetyksi vastuulliseen omistajaan

Voidaan kysyä, että tarvitseeko pääomasijoittajien ajatella omaa mainettaan, kun pääomasta on nyt yhteiskunnassa huutava pula? Erityisesti ne parhaat sijoittajia etsivät yritykset haluavat tulla liitetyiksi omistajiin, joiden arvot heijastavat aitoa vastuullisuutta ja rakentavaa tapaa osallistua julkiseen keskusteluun.

Yritysten sidosryhmät tekevät enemmän arvopohjaisia päätöksiä kuin koskaan aikaisemmin ja sijoittajan maine heijastuu myös portfolioyrityksen maineeseen. Ja maine on arvokasta valuuttaa.

Suomalaisen omistajuuden arvoista voisi keskustella läpinäkyvämmin.

Kirjoittaja toimii johtajuus- ja arvoviestinnän valmentajana.