Ruotsalaiset mainostoimistot rämpivät parhaillaan kaikkien aikojen pahimmassa kriisissä. Toimistoja suljetaan, työntekijöitä potkitaan kilometritehtaalle ja palkkoja alennetaan. Työpaikkojen määrä on tilastojen mukaan vähentynyt tuhannella kahden viime vuoden aikana. Tämä on heikentänyt erityisesti mainoskouluista valmistuneiden työllistymistilaisuuksia - koulutusta vastaavia työpaikkoja kun ei vain ole.

Mainosalan kartta piirretään nyt kokonaan uusiksi. Taustoilla kummittelee yleensä konkurssi tai fuusio.

Viime vuonna markkinoilta hävinneiden toimistojen lista on valtavan pitkä. Esimerkkejä löytyy Tukholmasta, Göteborgista ja Malmöstä. Tunnettuja tekijöitä: WOW, RMR & Co, Hallstedt & Hvid, Gazoline, Månson, Raket, Blanking, Belvert, Gumaelius, Tennis anyone?, CWK ja Arnek. Monet näistä olivat alan vanhoja konkareita.

Tunnetuin oli kuitenkin palkittu ja maineikas tukholmalaistoimisto Rönnberg McCann. Joskus 1980- ja 90-luvilla Rönnberg McCann oli Ruotsin kuumimpia nimiä, mutta sen jälkeen kun Hennes & Mauriz jätti toimiston vuonna 2000, alamäki on ollut jyrkkä. Useat avainhenkilöt löivät hanskat tiskiin, jota seurasi asiakaspako. Vapaata pudotusta kesti pari tuskallista vuotta.

Muutama viikko sitten Rönnberg McCann fuusioitiin sisartoimistonsa Storåkersin kanssa. Näin yksi Ruotsin vahvimmista mainostoimistoista oli siirtynyt historian kirjoihin.

Alkukesästä myös tunnetut ja palkitut toimistot Hjärtsjö ja Romson laittoivat toimistonsa lahtipenkkiin. Uutiset järisyttivät koko alaa - kukaan ei osannut kuvitellakaan, että kaksi maan palkituimmista ja luovimmista toimistoista joutuisi kokemaan näin kovan kohtalon. Syy ei kuitenkaan ollut heikkojen tuloksien, bisnes tyssäsi rankasti riiteleviin omistajiin.

Sama ilmiö murentaa myös tuotantoyhtiöitä. Cannesin voittaja Silverscreen teki konkurssin ja Harry Douglas joutui lakkauttamaan toimintansa, kun osakas ja huippuohjaaja Magnus Wikman menehtyi keväällä.

Maan suurimmat tuotantoyhtiöt Epa International ja huippuohjaaja Jonas Åkerlundin Petterson Åkerlund ovat niin ikään heittäneet pyyhkeen kehään. Myöskään näissä tapauksissa lakkauttamispäätös ei johtunut ensisijaisesti taloudellista syistä vaan omistajien eripurasta. Osakkaat hakeutuivat uusiin yhtiöihin, ja näin päättyi myös Epan ja Petterson Åkerlundin tarina.

Mutta pitkästä konkurssien luettelosta huolimatta, synkältä taivaalta löytyy yhä tähtiä. Sellaisia, jotka loistavat kirkkaammin kuin koskaan.

Forsman & Bodenfors on nyt jokseenkin kiistaton ykkönen. Sen 12. sija The Gunn Reportin maailman palkituimpien mainostoimistojen listalla vuonna 2002 on saavutus, josta harva pohjoismaalainen huipputoimisto osaa edes haaveilla.

Mutta myös King, Publicis Stockholm, ANR.BBDO ja Lowe Brindfors kuuluvat voittajiin. Heikoista talouden näkymistä huolimatta, toimistot kasvavat ja asiakaslistat pitenevät.

Kaikesta huolimatta, toivo elää mainosalallakin.