Muun muassa Blade Runner 2049 -elokuvassa nähty näyttelijä Krista Kosonen on pääosassa helsinkiläisen tislaamon Helsinki Distilling Company n lonkerojuoman Helsinki Long Drinkin Tähti-kampanjassa.

Huhtikuun loppupuolella käynnistyneen kampanjan keihään kärkenä on ohjaaja ja valokuvaaja Viivi Huuska n ohjaama glamouria ja elokuvamaista kerrontaa henkivä kampanjafilmi.

Kampanjan on suunnittelut IPG Mediabrands iin kuuluva Marvelous-mainostoimisto. Marvelousin luova johtaja Samuli Salokangas kertoo, että tavoitteena on ravistella lonkeromarkkinaa astetta omaperäisemmällä toteutuksella. Keskiössä on tuotteelle ominainen oranssi väri.

"Suomi on lonkeromaa, jossa kaikki on harmaata ja jotkut puhuvat harmaudesta ja tekevät siitä viihdettä. Oranssi lonkero tulee tähän markkinaan sisään kulttuurin kautta ja tuo omalla värillään vähän vastapainoa tähän harmauteen."

Helsinki Distilling Companyn tislaamomestari Mikko Mykkänen kertoo kampanjasta ja filmin poikineen toistaiseksi lähes yksinomaan positiivista palautetta.

"Soraääniä ei ole pahemmin kuulunut. Halusimme tehdä jotain vähän erilaista. Tällaista ei ole Suomessa oikeastaan ennen nähtykään. Tämä on minusta virkistävä, pysäyttävä ja hyväntuulinen video. Vaikka mukana on glamourtyyliä, sitä ei ole tehty liian vakavasti", Mykkänen kertoo.

Kampanjafilmi pyörii sosiaalisen median kanavien ja digikanavien ohella myös tv:n puolella. Helsingin Sanomissa julkaistiin lauantaina 28. huhtikuuta kampanjan etusivun mainos. Vastaavia lähtöjä on Mykkäsen mukaan tiedossa jatkossakin.

"Ajamme nyt parhaaseen lonkeroaikaan filmiä kaikkialla, mistä löytyy sopivasti aikaa ja sopivaa segmenttiä. Mietteet ovat positiivisia. Katsomme sitten myöhemmin, mikä oli kampanjan kokonaisvaikutus ja kuinka hyvin markkinointieurot menivät maaliin. Tunne on hyvä."

Tuotteen sielu luodaan Samuli Salokankaan mukaan Kososen ja Huuskan yhteisen kemian ja rohkeuden, visuaalisuuden sekä spotin oranssin värimaailman kautta.

"Kun on pieni haastaja, pitää olla rohkea ja erottuva. Tällä konklaavilla se on meidän mielestämme saavutettu aika hienosti", sanoo Salokangas.

Kampanjan tarkkaa budjettia Mykkänen eri kerro, mutta kyse on hänen mukaansa Helsinki Distilling Companyn mittapuulla todella huomattavasta panostuksesta.

"Meillä on ollut tämä tuote jo muutamia vuosia, ja nyt sitten päätimme tehdä vähän isomman markkinointipanostuksen."

Toiveissa lämmin ja poutainen kesä

Helsinki Distilling Companyn tilanne Mykkäsen mukaan tällä hetkellä hyvin mielenkiintoinen. Yritys on aloittanut vastikään yhteistyön uuden jakelijan kanssa.

Lisäksi tislaamo ennakoi vahvan näkyvyyden Tähti-kampanjan myötä tuovan merkittävää lisämyyntiä. Yritys odottaa myös, että viime vuoden aikana tehtyjen investointien vaikutus alkaa näkyä tämän vuoden puolella positiivisena kasvuvireenä.

"Olemme tehneet Kiinassa, Japanissa ja Saksassa aika paljon markkinointia ja pitkän tähtäimen toimenpiteitä. Vuosi on lähtenyt hyvin käyntiin. Olemme valmistaneet tänä vuonna giniä enemmän kuin aiempina vuosina."

"Alkoholi- ja juomabisneksessä yksi vaikuttava tekijä on se, millainen kesä tulee. Jos kelit ovat kohdillaan, myynti kehittyy positiivisesti. Jos sataa paljon, se tunnetusti heijastuu ginin ja oluen myyntiin", toteaa Mykkänen.

Marvelouksen tiimiin kuuluivat Salokankaan lisäksi AD Janne Sirainen, Creative Susanna Öster, projektipäällikkö Susanna Segersven ja suunnittelujohtaja Janne Rantanen Virrasta. Mainoksen tuottivat Ville ja Juhana Salminen Tonto Helsingistä.

Helsinki Distilling Company on perustettu vuonna 2013. Sen tuotevalikoimassa on erivahvuisia alkoholijuomia kuten giniä, viskiä, liköörejä ja lonkeroita. Se vie tuotteitaan useisiin Euroopan ja Aasian maihin.

Helsinki Distilling Companyn vahvistamaton liikevaihto oli viime vuonna parin miljoonan euron luokkaa. Yritys on tehnyt paljon investointeja, muun muassa markkinointitoimenpiteitä Aasiassa sekä Saksassa. Tämän johdosta tulos on Mykkäsen mukaan lievästi miinuksella. Yrityksessä työskentelee täysipäiväisesti noin kymmenen ihmistä.