Vastaväittäjä

Piritta Palokangas 12.7. 10:48

Kristiina Railo aloitti kesäkuussa myynnin ja markkinoinnin johtotehtävissä Lontoossa: "On mentävä rohkeasti eteenpäin"

Petteri Paalasmaa
Kristiina Railo

"Haluan näyttää esimerkilläni myös, ettei naisen urakehitys pysähdy siihen, kun täyttää x vuotta", Railo sanoo.

Väite 1:  Aloitat ensimmäisenä suomalaisena Mindshare UK:n myynnin ja markkinoinnin johtotehtävissä. Lontoossa ei tiettävästi työskentele muita suomalaisia alan suurien toimistojen johdossa. Ensimmäiset puoli vuotta menevät yrityskulttuurin muuttamisessa britti­hierarkiasta pohjoismaiseksi tiimipeliksi.

”Uskon, että hierarkia on hyvin erilainen Englannissa kuin Suomessa. Pyrin muuttamaan siellä kulttuuria pohjoismaalaiseen tapaan toimia. Ainakin meidän toimistossamme hierarkia on hyvin matala. Tiedän, että se tulee olemaan yksi isoimpia oppimisen paikkoja minulle. Aion silti uskaltaa tehdä asioita, joita olen tottunut tekemään: ihmisiä on kohdeltava tasapuolisesti ja omat mielipiteet pitää sanoa rohkeasti. Tietysti jännittää, mutta englannin kielen opettajani on opettanut minulle myös brittikulttuuria, ja olen saanut tukea aviomieheltäni, joka on asunut aiemmin vuosia Lontoossa töiden vuoksi.”

Väite 2: Suomalaiset markkinointipiirit ovat niin pienet ja nähty, että uralla edetäksesi sinun täytyy muuttaa maasta.

”Ei se niin ole, mutta on tietysti huikeaa edetä uralla. Haluan näyttää esimerkilläni myös, ettei naisen urakehitys pysähdy siihen, kun täyttää x vuotta. Suomessa olisi varmaan ollut paljon näkemättä ja kokematta, toisaalta mediatoimistoissa olen ollut jo merkittävien firmojen palveluksessa. Ennen tätä olen ollut OMD Finlandilla ja Vapa Median toimitusjohtajana. Nyt mukana oli sekä onnenkantamoista että hyvää suunnittelua. Ulkomaille muutto on ollut perheemme haave jo vuosia.”

Väite 3: Mediatoimistot ovat kasvattaneet liiketoimintaansa viime vuosina, mutta kun isoimmat mainostajat alkavat panostaa in-house-toimintoihin, kasvu tyrehtyy nopeasti.

”En näe in-house-toimintojen rakentamista uhkana. Mediatoimistojen vahvuus on se, että ne tarjoavat näkemystä myös asiakkaan oman ympäristön ulkopuolelta. Markkinointi perustuu yhä enemmän dataan, ja sitä mediatoimistoilla on tarjota. Voimme datan avulla avata yleisön käytöstä. Lisäarvoa tuovat yli maarajojen toimivat tiimit.”

Väite 4: Briteissä tärkein verkostoituminen tapahtuu virka-­ajan jälkeen pubissa. Rallienglanti keventää tunnelmaa.

”Nuorempi lapseni on viisivuotias, joten tietysti mennään perheen ehdoilla. Tarkoitus on kyllä verkostoitua. Tosin olen enemmän samppanjaihmisiä, ja ehkä ylipäänsä kosteat illanvietot ovat vähentyneet maailmallakin. Rallienglannista olen ylpeä, suorastaan viljelen sitä!”

Väite 5: Vuoden päästä olet kyllästynyt vetoisaan ­kämppään ja kosteisiin Lontoon säihin ja muutatte takaisin Suomeen.

”Meillä on upea asunto Kensingtonissa, mutta kyllä siellä vetää! Olen miettinyt, tuleeko koti-ikävä tai entä jos epäonnistun, mutta en pelkää haasteita. On mentävä rohkeasti eteenpäin. Jos ei yritä, ei saa mitään. Brexitin vuoksi ei voi tietää, mitä tapahtuu. Pitää ottaa päivä ­kerrallaan.”

Juttu on julkaistu M&M:n numerossa 11/2019.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö