Verkkopalvelut

Teemu Laitila, Aleksi Ylä-Anttila 25.4. 08:45

Kritiikin kohteeksi joutunut YouTube käynnisti siivoustalkoot

Netin suosituin videopalvelu YouTube on ollut viime vuosina tämän tästä kritiikin kohteena sopimattoman sisällön rehottaessa sen palvelussa.

YouTube on nyt julkaissut ensimmäisen virallisen raportin, jossa se esittelee ongelman ratkaisemiseksi tekemiensä ponnistelujensa tuloksia.

Yhtiön mukaan vuoden 2017 viimeisen kolmen kuukauden aikana palvelusta poistettiin yhteensä yli 8 miljoonaa sopimatonta videota, uutisoi The Next Web. Näistä 6,7 miljoonaa havaittiin palveluehtojen vastaisiksi bottien voimin. 76 prosenttia bottien haaviin jääneistä videoista saatiin siivottua palvelusta ennen kuin yksikään ihminen niitä oli ehtinyt nähdä.

Ääriliikkeiden julkaisemista väkivaltavideoista yli 10 katselukertaa ehti kerätä enää alle puolet automaattisesti havaitusta ja poistetusta sisällöstä. Vielä vuoden 2017 alussa väkivaltaisista videoista vain noin 8 prosenttia jäi alle kymmeneen katselukertaan ennen poistamistaan.

Tekoälyn tekemän haravoinnin apuna ovat palvelun käyttäjät, jotka liputtivat kolmen kuukauden aikana 9,3 miljoonaa kertaa sopimattomasta sisällöstä.

YouTuben tähänastiset parannukset ovat toki hienoja, mutteivat riittäviä – valvontaa on tehostettava entisestään. Esimerkiksi Euroopan komissio on asettanut verkkopalveluille kovan haasteen: laiton sisältö olisi poistettava verkkopalveluista viimeistään tunnin kuluessa.

Googlen omistama YouTube on ollut toistuvasti myös mainostajien hampaissa. Tuorein tapaus nousi esille viime viikolla.

CNN kertoi, että yli 300 yrityksen ja organisaation YouTube-mainosten yhteydessä oli noussut esille valkoihoisten kansallismielisten ja natsien viestejä, pedofiliaa, salaliittoteorioita sekä Pohjois-Korean propagandaa.

yseenalaisiin sisältöihin kytkeytyivät lukuisat merkittävät yritykset, kuten Adidas, Amazon, Cisco, Facebook, Hilton, LinkedIn, Netflix sekä Mozilla.

Tämä ei ole suinkaan ensimmäinen kerta, kun yritykset ovat pettyneet YouTuben valvontaan. Muun muassa LidlMarsHPDeutsche BankSky ja BT vetivät syksyllä mainoksensa pois Youtubesta ja Googlesta sen jälkeen, kun heidän mainoksiaan oli päätynyt videoihin, joissa esiintyi vähäpukeisia lapsia sekä heitä seksualisoivia kommentteja.