Kryptovaluutat

Perttu Räisänen 29.5.2018 13:55

Kryptovaluuttojen markkinointi joutui ahtaalle, kun somejätit kielsivät niiden mainonnan – uusia kanavia etsitään

Alain Pitton

ICO-kolikkoantien ja kryptovaluuttojen markkinointi on siirtynyt pois verkon suurimmista mainosjäteistä. Markkinoijat yrittävät tavoittaa potentiaalisia sijoittajia luovilla keinoilla.

Verkon mainosjäteistä Facebook ja Twitter asettivat alkuvuonna palveluihinsa kiellon kryptovaluuttojen ja niihin liittyvien ICO-kampanjoiden eli kokonaan uusilla kryptovaluutoilla toteutettavien rahoitusmuotojen markkinoinnille. Tilanne on asettanut kryptomarkkinoijat hakemaan vaihtoehtoisia kanavia.

Myös Google on kertonut kieltävänsä kryptovaluuttoihin ja läheisiin tuotteisiin liittyvän mainonnan kesäkuusta lähtien. Tämä kiristää entisestään liekaa kryptomarkkinoinnin ympärillä.

Mainosjätit ovat perustelleet kieltoja joihinkin ICO-kampanjoihin ja kryptovaluuttoihin yleisemmin liitetyillä huijauksilla.

Virolaisen ICO-markkinointiin erikoistuneen WinWin Solutionsin markkinointijohtaja Valentin Savchenko kertoo, että tilanne on "piikki lihassa". Hän puhui aiheesta Helsingissä viime perjantaina järjestetyssä lohkoketju- ja bitcoin-aiheisessa konferenssissa.

Savchenko kertoo, millaisia keinoja ICO:ja eli initial coin offeringeja markkinoivat tahot nyt käyttävät, kun suurimmat mainosliikenteen lähteet ovat sulkeneet tai sulkemassa ovensa.

Ensinnäkin yksi keino olisi Savchenkon mukaan kiertää kieltoja teknisesti esimerkiksi Facebookissa. Tätä hänen yrityksensä ei kuitenkaan tee, sillä seurauksena voi olla jopa pysyvä käyttökielto palvelusta, joka voi käydä asiakasyritykselle kalliiksi.

Ensimmäiseksi käyttämäkseen keinoksi Savchenko listaa CPA-pohjaisen verkkomainonnan. Lyhenne tulee sanoista "cost per action", mikä tarkoittaa, että mainostaja maksaa vain yleisön toteutuneista reaktioista, kuten verkon klikkauksista. CPA-markkinointiin on omia verkostomuotoisia verkkosivuja, joista voi hyödyntää useita.

Toiseksi Savchenko neuvoo ICO-yhtiöitä hyödyntämään alan nettivaikuttajia, kuten bloggaajia ja YouTuben videobloggaajia eli tubettajia, niin sanottuina "brändilähettiläinä".

Savchenko kertoo hyödyntävänsä myös Facebookin lead ads -mainoksia, joissa kohderyhmältä kerätään mainostajan lomakkeilla yhteydenottoja varten esimerkiksi sähköpostiosoitteita ja puhelinnumeroita. Näitä voi hyödyntää myöhemmin yhtiön omassa sähköposti- ja puhelinmarkkinoinnissa.

Vaihtoehtoisista mainoskanavista Savchenko mainitsee kysymys-vastauspohjaisen Quora-sivuston, jossa kryptovaluuttoja on vielä luvallista mainostaa. Kännykkäsovelluksista Telegram on hänen mukaansa kryptomainostajalle oleellisen tärkeä.

WinWin Solutions voi myös ostaa mainospaikkoja kryptoalan omista nettijulkaisuista, joita on tarjolla eri kielillä eri maiden yleisöille. Lisäksi erilaiset sivustot tekevät ICO-listauksia, joista useimmissa voi ostaa näkyvyyttä.