Tempaukset

Laura Kukkonen 30.4.2018 15:16

Kuinka monta vappupalloa tarvitaan nostamaan hampurilainen ilmaan? Mäkkäri selvitti

Pikaruokaketju McDonald's on aloittanut vapun juhlinnan Suomessa.

Kuva: McDonald's

McDonald's testasi vappuaattona Facebook-livelähetyksessä, kuinka monta heliumtäytteistä ilmapalloa tarvitaan nostamaan ketjun hampurilainen ilmaan.

Livelähetys alkoi puoliltapäivin. Video on kerännyt muutamassa tunnissa liki 9 000 katselukertaa. Facebookin käyttäjät saivat myös arvata tarvittavien vappupallojen määrää jo ennen lähetystä.

McDonald'sin tempauksen taustalla on mainostoimisto NORD DDB:n idea, jota toimisto kehitti yhdessä pikaruokaketjun markkinointiosaston kanssa.

Pohjoismaisen NORD DDB:n Helsingin-toimiston Minttu Aarniovuori kertoo tiedotteessa, että yhteistyökumppanit halusivat yhdistää vuoden hauskimman päivän ja McDonald'sin Big Mac -hampurilaisen 50-vuotispäivien juhlistamisen.

Niinpä NORD DDB ja McDonald's järjestivät tilanteen, jossa 315 grammaa painava hampurilainen nostetaan ilmaan vappupallojen voimin. McDonald'sin brändivärejä toistavia palloja tarvittiin tässä tapauksessa 54 kappaletta.

M&M kertoi maaliskuussa, että pikaruokaketjut haluavat murtaa vanhoja mielikuvia uusilla, yllättävillä avauksilla ja pitää huolta, että yleisön mielikuva yhtiöistä on positiivinen. Myös vapputempauksen tavoitteena oli keksiä erottuva ja ainutlaatuinen markkinointiteko.

McDonald'silla on Suomessa 65 ravintolaa. Ketju käytti mediamainontaan noin 3,5 miljoonaa euroa Suomessa vuonna 2016. M&M kertoi tarkemmin McDonald'sin ja muiden pikaruokaketjujen markkinoinnista numerossa 6/2018.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö