Brändien arvostus 2015

M&M 23.10.2015 19:47 päivitetty 4.2.2016 11:03

Kukko syrjäytti Karhun

Shutterstock

Sandels pitää kiinni ykköspaikastaan arvostetuimpien olutbrändien listalla.

Suomalaisten arvostetuin olutbrändi on tänäkin vuonna Sandels. Sandels nousi viime vuonna ykköspaikalle, kun se vielä vuonna 2013 oli kolmanneksi arvostetuin.

Tänä vuonna toiseksi arvostetuin on viime vuoden tapaan Olvi. Olvi oli arvostetuin olutbrändi vuosina 2013 ja 2012.

Arvostetuimpien top 3:ssa aiemmin ollut Karhu ei tänä vuonna enää pysynyt listan kärjessä. Kolmanneksi arvostetuin olutbrändi on nyt Kukko.

Tiedot perustuvat Markkinointi&Mainonta-lehden ja Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2015 -tutkimukseen, jossa selvitettiin kaiken kaikkiaan 998 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Näin tutkimme

Markkinointi&Mainonta-lehden ja Taloustutkimus Oy:n Brändien arvostus 2015 -tutkimuksessa selvitettiin kaiken kaikkiaan 998 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Taloustutkimus valitsi tutkitut brändit erillisessä esitutkimuksessa internet-paneelissaan maaliskuussa 2015. Esitutkimuksessa selvitettiin spontaanisti tunnetuimmat brändit 116 tuoteryhmässä.

Vastaajille ei annettu vaihtoehtoja, vaan heiltä kysyttiin ”Mitä brändejä eli merkkejä, tuotemerkkejä tai yrityksiä tulee mieleenne tuoteryhmästä x?”.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Tutkimus toteutettiin kesäkuussa 2015. Tutkimuksen vastausprosentti oli 40.

Vastaajia pyydettiin antamaan jokaiselle tuntemalleen brändille arvosana (4–10) sen mukaan, kuinka paljon hän kyseistä brändiä arvostaa.

Lisäksi kysyttiin, käyttääkö vastaaja brändiä pääasiallisesti, onko vastaaja nähnyt brändin mainontaa viimeisen puolen vuoden aikana sekä voisiko vastaaja suositella brändiä muille. Uutuutena tänä vuonna kysyttiin sitä, millaisena brändin hintatasoa pidetään ja antaako se hyvän vastineen rahalle?

Markkinointi&Mainonta-lehden brändilistan sijoitusten perusteena on käytetty ensisijaisesti annettujen arvosanojen keskiarvoa.

 

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Internet

19.10.2018 13:57

Netti on itsestäänselvyys vain eliitille

Länsimaisten hyvinvointivaltioiden asukkaille internet-yhteys on jokapäiväinen mukavuus ja arkielämän sujuvuuden kannalta välttämätöntä. Maailmanlaajuisesti tilanne on toinen.