Kuluttaja-asiamies on havainnut liudan puutteita Telia Dot -liittymän markkinoinnissa, hinnan ilmoittamisessa sekä asiakaspalvelussa. Kuluttajat ovat olleet asiamieheen yhteydessä, koska kokivat, että liittymän markkinointi on ristiriidassa sen sopimusehtojen kanssa.

Markkinoinnin ongelmat tiivistyvät hintaan. ”Maksat vain siitä mitä käytät, 0–25 €/kk”, kuului Telian mainoslause. Operaattori siis kertoi, että liittymän hintahaitari olisi 0–25 euroa kuukaudessa. Tosiasiassa sopimusehtoihin oli kuitenkin jätetty mahdollisuus veloittaa kuluttajalta viiden euron kuukausimaksu, jos liittymää ei käytä lainkaan. Maksusta ei mainittu markkinoinnissa.

Markkinoinnin lisäksi kuluttaja-asiamies piti epäselvinä kuluttajille kerrottuja hintatietoja. Telia Dotia mainostettiin käytön mukaan veloitettavana liittymänä. Hinnoitteluun oli tästä huolimatta myös muita perusteita. Esimerkiksi puheluista, tekstiviesteistä ja datansiirrosta veloitetut yksikköhinnat olivat sitä pienempiä, mitä enemmän liittymää käytti.

Koska hinnoittelukäytännöt olivat kirjavia, kuluttajien oli vaikea arvioida ennen sopimuksen tekoa, paljonko liittymä todellisuudessa maksaa, arvioi kuluttaja-asiamies.

Kuluttaja-asiamies löysi huomautettavaa myös Telia Dotin asiakaspalvelusta, jota oli mahdollisuus saada vain chatin välityksellä ja arkisin kello 9–17. Kuluttajan pitää kuitenkin saada yhteys asiakaspalveluun kaikissa tilanteissa ja kohtuullisessa ajassa, painottaa kuluttaja-asiamies.

Koska puhelin voidaan voidaan esimerkiksi varastaa, kuluttajan tulee saada asiakaspalelua mahdollisimman nopeasti ja riittävän monessa kanavassa.

Telia on luvannut korjata liittymänsä markkinointia sekä hintojen ilmoittamista kuluttaja-asiamiehen ilmoittamalla tavalla.