Olvin terveysjuomaa markkinoitiin tekstillä, jonka mukaan "se on täynnä luteiinia, karotenoidia, joka parantaa näköä ja suojaa silmiäsi haitallisilta UV-säteiltä ja siniseltä valolta”. Ruokaviraston ylitarkastajan Marjo Misikankaan mukaan tällainen markkinointi on lainvastaista, kertoo Kuluttaja-lehti.

Vitamiinivesien, kombuchojen sekä muiden trendikkäiden hyvinvointijuomien etiketteihin painetut väitteet saattavat vaikuttaa ensivilkaisulla villeiltä. Tarkempi tarkastelu paljastaa Kuluttajan mukaan kuitenkin, ettei juomien tehosta itse asiassa väitetä juuri mitään, vaan ainoastaan niiden sisältämien ainesosien tehosta. Siis tähän tyyliin: Magnesium edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa ja lihasten normaalia toimintaa.

"Valmistajat ovat varmasti tarkistaneet huolella viranomaisten ohjeistuksista, mitä tuotteiden terveysvaikutuksista saa sanoa", Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n erikoistutkija Heli Kuusipalo toteaa Kuluttajalle.

Kuluttaja vertaili yhteensä 15 eri terveysjuomaa. Yhden tuotteen kohdalla mainoslause kiinnitti Kuusipalon huomion.

Olvin Health Lab Vision -juomasta väitettiin joulukuussa 2019, että “se on täynnä luteiinia, karotenoidia, joka parantaa näköä ja suojaa silmiäsi haitallisilta UV-säteiltä ja siniseltä valolta”.

Tällainen markkinointi on lainvastaista, Ruokaviraston ylitarkastaja Marjo Misikangas kertoo. Niin virvoitusjuomien kuin muiden elintarvikkeiden markkinoinnissa saa käyttää vain EU:n komission hyväksymiä terveysväitteitä, joiden paikkansapitävyydestä löytyy vahvaa näyttöä. Luteiinille tai karotenoidelle ei ole hyväksytty näön parantamiseen tai silmien suojaamiseen liittyviä terveysväitteitä.

Olvin viestinnästä kommentoitiin Kuluttajalle, että ”Health Lab -tuotteiden terveysväitteet ovat EU:n komission asetuksen mukaiset.”

"Tuotteen Health Lab Vision -pakkauksessa kerrotaan tuotteen sisältävään sinkkiä ja riboflaviinia, jotka tukevat näön pysymistä normaalina, väiteasetuksen mukaisesti. Health Lab -tuotteet sisältävät myös muita ainesosia, joilla saattaa mahdollisesti olla terveyttä tukevia ominaisuuksia, ne ovat kuitenkin vain osaltaan täydentämässä tuotetta. Tässä tapauksessa nämä sinkkiä ja riboflaviinia täydentävät ainesosat ovat luteiini ja zeaksantiini. On totta, että nettisivujen teksti vaatii täsmennystä. Päivitämme tekstin mahdollisimman pikaisesti", yhtiö totesi vastauksessaan.

Olvi muutti verkkosivujensa tekstiä Kuluttajan yhteydenoton jälkeen. Tammikuussa 2020 verkkosivujen teksti on korvattu toisella, jossa luteiinilla tai karotenoideilla ei enää väitetä olevan terveysvaikutuksia.

Muidenkin vertailussa olevien tuotteiden mainokset toki herättävät mielikuvan huipputerveellisistä ihmejuomista. Hyvinvointijuomien trendi on niin vahva, ettei esimerkiksi Rainbow’n sinkkiä ja kromia sisältävän vitamiiniveden vaikutuksista väitetä yhtään mitään. Riittää, että kuluttaja mieltää sen kuuluvan muiden terveysjuomien joukkoon.

"Mielikuvamarkkinointi ei ole laitonta", THL:n Kuusipalo toteaa Kuluttajalle.