Digimarkkinoinnin tutkimusyritys BritePool on tehnyt kaksi uutta tutkimusta aiheesta. Asiasta uutisoi Marketing Land.

Tuore tutkimustieto kertoo kuluttajien olevan hyvin huolissaan yksityisyydestään ja jos heillä on mahdollisuus vaikuttaa asiaan, enemmistö kieltää tietojensa myynnin kolmansille osapuolille.

Uusi Kalifornian yksityisyyden suojaa koskeva tuli voimaan 1. tammikuuta ja siinä edellytetään, että kuluttaja voi estää valinnalla tietojensa myynnin.

Enemmistö kyselytutkimukseen vastanneista valitsisi tutkimuksen mukaan vaihtoehdon ”ei saa myydä”. Syyskuussa BritePoolin tutkimuksen mukaan yli 90 prosenttia tuhannesta vastaajasta valitsisi tämän vaihtoehdon.

Kuluttajat eivät pidä käyttäjätietojensa myynnistä, vaikka jotkut sen hyväksyvätkin.

Markkinoinnin tutkimusyrityksen Marcin kyselyssä noin joka viides ilmoitti hyväksyvänsä myynnin, mikäli siitä saisi jotain etua. Kaikkein avoimempia tietojensa hyödyntämiseen ovat 18-34-vuotiaat kuluttajat.

Kuluttajien tietosuojaan on esitetty Yhdysvalloissa monenlaisia uusia parannuksia.

Kaliforniassa on vuoden alusta ollut voimassa laki, joka edellyttää kuluttajalle kysymystä, kun hän saapuu uudelle sivustolle. Hän voi valita joko ”tietojani ei saa myydä” tai sitten ”palkitkaa minut käyttäjätietojeni hyödyntämisestä”. Voi myös valita ”haluan vain jatkaa sivustolle” -vaihtoehdon.

BritePoolin operatiivinen johtaja Bob Perkins arvioi tuoreeseen tutkimusdataan peilaten Kalifornian uuden tietosuojalain olevan jopa merkittävämpi kuin Euroopan GDPR.

Hän uskoo, että Kalifornian laki muokkaa kaikkea datan keräämistä ja ja jakamista koskevaa säätelyä Yhdysvalloissa.

”Se on enemmänkin lattia kuin katto”, Perkins arvioi.

Vaikka kyselytutkimukset eivät tarjoakaan absoluuttista totuutta asiasta, ne kertovat kuitenkin siitä, että yksityisyyden suojan merkitys on jatkossa tuskin ainakaan vähenemässä.

Nämä ovat rohkaisevia tietoja yrityksille, jotka aidosti pitävät huolta kuluttajien yksityisyydestä.

Lue lisää: Salakuuntelevatko älypuhelimet käyttäjiä mainostajien laskuun? Tietoturvatalo testasi väitteen pitävyyttä