Kauppa

Ismo Virta 19.2. 08:48

Kuluttajien noussut luottamus näkyy Alkossa ja autokaupassa

Antti Mannermaa

Kuluttajat uskaltavat jo kuluttaa muuhunkin kuin asumiseen. Talouselämä kertoo, että moottoripyörien ja arvokkaiden autojen myynti lisääntyy. Alkosta tarttuu mukaan entistä kalliimpia juomia eikä ruokakaupassakaan ratkaise enää pelkkä hinta.

Kuluttajat luottavat nyt talouteen. Tilastokeskuksen mittaama kuluttajien luottamusindikaattori kipusi tammikuussa mittaushistorian korkeimmalle tasolle.

Nousukauden merkkejä löytää myös autokaupasta, joka on käynyt Suomessa vaisusti vuosia. Vaikka henkilöautojen kokonaismyynti jäi viime vuonna täpärästi miinukselle, arvokkaat premium-merkit lisäävät myyntiään edullisempien kansan­autojen kustannuksella.

Viime vuoden selkein voittaja oli Volvo, joka kasvatti myyntiään peräti 21,2 prosenttia. Volvo ei myy pieniä ja halpoja autoja lainkaan. Halvalla ei saa myöskään Mercedestä, joka kuului autokaupan suuriin voittajiin 10,6 prosentin kasvulla. Kasvuun ylsivät myös BMW, Lexus, Tesla ja Porsche, arvomerkkejä kaikki. Premiumeista vain Audin myynti pieneni.

”Volvolla meni kaikki nappiin viime vuonna. Uusi mallisto kävi kaupaksi”, iloitsee Volvo Car Finlandin myynti- ja markkinointijohtaja Tom von Bonsdorff Talouselämässä. Tämän vuoden tammikuussakin Volvon myynti kasvoi 18 prosenttia.

Volvo-kaupassa näkyy kuluttajien muuttunut asenne kuluttamiseen: autoa ei ole pakko omistaa. Viime vuonna lanseerattu, ”Volvo-paketti”-nimellä myytävä yksityisleasing on lisääntynyt rajusti. Jos ihmisellä on vaikkapa 1500 euroa kuussa käytettäväksi, entistä useampi käyttää osan siitä leasing-maksuihin.

”Myynnistämme jo 15 prosenttia tulee tämän tuotteen kautta”, sanoo Bonsdorff.

Yksityisleasingin suosion kasvu parantaa hänen mukaansa arvomerkkien kilpailukykyä. Premiumien arvot laskevat kansanautoja vähemmän ja leasing-hinnan sanelee auton arvonalenema. Siksi leasing-vuokrissa premiumin ero kansanautoihin voi olla autojen hintaeroa pienempi.

Nousukausi tuntuu Alkossakin.

”Asiakkaat haluavat panostaa laatuun. Tuotteilta vaaditaan laadun lisäksi aitoutta ja elämyksellisyyttä ja niiden taustoilta odotetaan tarinallisuutta”, sanoo Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen.

Lue koko artikkeli Talouselämästä.