Markkinointiyritys ToinenPHD on tutkinut suomalaisten kuluttajien ostoaikeita. Isoa seurantatutkimusta on tehty keskeytyksettä koronakriisin alusta asti.

Ensimmäiset puolitoista kuukautta olivat kysynnän näkökulmasta synkkää aikaa. Alussa suomalaiset kuluttajat olivat peloissaan tulevaisuudesta ja päivittäistavaratuotteita lukuun ottamatta lähes kaikki hankinnat laitettiin jäihin.

Pelkotilojen aikaansaama lamautuminen yhdistettynä hallituksen asettamiin kieltotoimiin tukahdutti voimakkaasti suomalaista kansantaloutta.

ToinenPHD:n tiistaina julkistettu tutkimuksen tilanneraportti paljastaa, että ostoaikeissa on näkyvissä usealla eri alalla ensimmäinen käänne parempaan. Käänne on tapahtunut viimeisen viikon aikana.

Suomi voittaa, autot kiinnostavat

Ostoaikeet ovat kasvussa etenkin kotimaan lomamatkailun ja auton hankinnan saralla. Kotimaan matkailussa kiinnostus kasvaa laajasti.

Kiinnostus on kovaa etenkin kotimaan luontokohteita ja omaa mökkiä kohtaan. Myös kiinnostus yöpymisiin kotimaan hotelleissa ja vuokramökeissä on merkittävässä nousussa.

Muutos tutkimukseen alkuvaiheeseen on selkeä, sillä kiinnostus auton hankintaan tippui merkittävästi koronakriisin alettua, ToinenPHD tiedottaa.

Viime viikko oli käänteen tekevä myös tältä osin. Ostokäyttäytymisen muutosta kuvaava niin sanottu saldoluku on uuden auton hankinnan osalta muuttunut kymmenen prosenttiyksikköä parempaan suuntaan kuukauden aikana.

Käytettyjen autojen osalta parannusta on +12 prosenttiyksikköä parempaan suuntaan.

Kiinnostus asuntokauppaa kohtaan heräsi taas

Ison kokoluokan ostoksista ajoneuvon hankintaakin voimakkaammin ostoaikomukset nousivat viikolla 17 asuntokaupan puolella. Asunnon hankkimisen ostoaikeet ovat jo lähellä koronaa edeltävää tasoa, mikä lupaisi asuntomarkkinoilla patoutuneen kysynnän nopeaa purkautumista.

”Tämä on ensimmäinen kerta koko koronakaudella, kun kuluttajien käyttäytymisessä on nähtävissä merkkejä paluusta normaaliin”, kertoo tutkimuksen tehneen ToinenPHD:n toimitusjohtaja Heidi Husso.

”Signaali on erittäin vahva ja myönteinen, mutta tietenkään ole mitään takeita, että positiivinen vire automaattisesti jatkuisi tulevilla viikoilla. Mutta kyllähän tämän pelin paikkoja markkinoijalle tarjoaa”, Husso jatkaa.

Samalla toimialat, joissa ostoaikomukset olivat koronan vaikutuksesta lisääntyneet, kuten erityyppinen verkko-ostaminen, maksullisten videopalveluiden käyttö, kodin remontoiminen/sisustaminen, pihan ja puutarhanhoito ja herkuttelutuotteiden hankinta olivat kasvaneet entisestään.

Markkinointitoimisto ToinenPHD on seurannut koronavirustilanteen ajantasaista vaikutusta tuotteiden ja palvelujen kysyntään eri kategorioissa. Suomalaisten aktiivisuutta ja suunnitelmia eri tuotteiden ja palvelujen käytössä kartoittavan kyselytutkimuksen uusi kierros toteutettiin viikolla 17 väestöä edustavalla otoksella Userneedsin hallinnoimaan internet-paneeliin. Kyselyyn vastasi 1000 täysi-ikäistä suomalaista.