Kulunut kevät on kurittanut suomalaisia yrityksiä kautta maan, eikä siitä jäänyt paitsi kotimaisesta härkäpavusta lihan korvaavia tuotteita tekevä Verso Food.

Yritys markkinoi tuotteitaan normaalina kesänä festareilla, joissa yrityksen markkinointijohtaja Annika Boström-Kumlinin mukaan ollaan aiempina vuosina tavoitettu näkyvyydessä jopa puoli miljoonaa ihmistä.

Kun koronakevät vei kesän festivaalit mukanaan, täytyi yrityksen keksiä uusi markkinointikeino.

Ratkaisuksi yritys päätti lähettää ympäri Suomea kiertämään papurekan, jossa Beanit-tuotteita pääsee kokeilemaan ilmaiseksi. Rekka vierailee neljässä kaupungissa heinäkuun aikana.

Koska festareilla rekassa oltaisiin maisteluiden lisäksi myös myyty tuotteita, on tämän kesän isku merkittävä.

Boström-Kumlinin mukaan pelkillä maistatuksilla on taloudellisesta iskusta huolimatta suuri merkitys.

”Yksi meidän tärkeimmistä keinoistamme saada ihmiset kiinnostumaan tuotteistamme on saada ennakkoluuloja purettua. Sitä tehdään maisteluilla”, Boström-Kumlin kertoo.

Hänen mukaansa Verso Food on keväästä huolimatta saanut jopa kymmenien prosenttiyksiköiden kasvua.

”Kehitys on tosi suotuisaa. Markkinajohtajuuden olemme saaneet uusien tuotteiden sekä brändin myötä. Keväällä Härkiksen rinnalle lanseeratut härkäpapusuikaleet ja -muru siivittivät meidät tähän asemaan”, Boström-Kumlin kertoo.

Yhtiön liikevaihto kasvoi vuonna 2019 5,5 miljoonasta eurosta 6,6 miljoonaan. Norjalainen meijeritalo Kavli osti Verson maaliskuussa 2019.

Verso Food on ollut vahvasti tappiollinen viime vuosien aikana. Vuoden 2019 tilikaudella se teki hurjat 3,9 miljoonaa euroa tappiota.

Tappio on kuitenkin ollut tarkoituksenmukaista. Yhtiö investoi viime vuonna 11 miljoonaa euroa omaan tehtaaseen. Myös organisaatioon ja markkinointiin on investoitu vahvasti.

”Meillä on ihan selkeä suunnitelma ja olemme sen suhteen hyvässä vauhdissa, että saamme tämän käännettyä positiiviseksi. Myynnin kasvulla se tulee kyllä kasaan”, Boström-Kumlin kertoo.

Yrityksen tavoite on sekä kasvattaa myyntiä Suomessa että laajentaa härkäpaputuotteiden vientiä.

Verson tuotteita myydään tällä hetkellä Suomessa, Isossa-Britanniassa, Japanissa, Puolassa ja Ruotsissa.

Sekasyöjät kiinnostavat enemmän kuin täysvegaanit

Suomalaisten ruokatottumusten muutos on auttanut yhtiötä kasvamaan.

Helsingin Sanomat uutisoi, että Luonnonvarakeskus Luken mukaan lihan kulutus laski Suomessa viime vuonna – ensimmäistä kertaa sitten 90-luvun laman.

Luken mukaan lihan kokonaiskulutus laski edellisvuodesta noin 1,8 prosenttia, mikä vastaa 1,5 kiloa henkilöä kohden.

Boström-Kumlinin mukaan Verso tavoittelee pääsyä kiinni sekasyöjien porukkaan, jotka voisivat toisinaan ja enemmissä määrin syödä kasviproteiinia.

”Haluamme normalisoida vastuullisen syömisen, ja että se näkyisi jokaisen suomalaisen ruokapöydässä. Mieluummin niin, että iso osa suomalaisia syö kerran viikossa vegeproteiinia, kuin että pieni ryhmä syö sitä koko ajan”, Boström-Kumlin toteaa.

Boström-Kumlin viittaa TNS Kantarin kyselyyn, jonka mukaan 54 prosenttia suomalaisista olisi valmiita syömään kasvipainotteisemmin. Yrityksen usko on, että kyseinen luku voi nousta 60 prosenttiin seuraavan kahden vuoden aikana.

”Ei tässä tosiaan oleteta, että kaikki siirtyisivät kokonaan kasvissyöjiksi, pienillä valinnoillahan tässä on merkitystä. Se on asia, jonka eteen me teemme töitä”, Boström-Kumlin kertoo.

Olennaisinta kuluttajatottumusten muuttamisen saavuttamisessa on Boström-Kumlinin mukaan tehdä tuotteista aidosti hyvänmakuisia. Arvopohjalta syö lopulta vain pieni porukka.

”Se seuraava paljon isompi ryhmä ohjautuu ihan niillä perusasioilla eli maku, hinta ja käytettävyys. Se on se porukka, johon pitäis päästä kiinni.”