Koko maailma kohahti sunnuntaina, kun uutiset Kobe Bryantin kuolemasta levisivät kulovalkean lailla. Hän lukeutui niihin harvoihin urheilumaailman tähtiin, jotka tunnettiin ympäri maailman.

Los Angeles Lakersissa koko 20-vuotisen ja viisi mestaruutta sisältäneen NBA-uransa pelannut heittävä takamies oli yksi liigan kaikkien aikojen kovimmista pisterohmuista.

Kova oli myös miehen palkka. Hänelle maksettiin pyöreästi 50–60 miljoonaa dollaria kaudesta, mikä piti hänet pysyvästi maailman 10 parhaiten palkatun urheilijan joukossa. Koko peliuran ansiot olivat talouslehti Forbesin mukaan käsittämättömät 680 miljoonaa dollaria, mikä oikeutti ykkössijaan joukkueurheilijoiden listalla. Sittemmin yksi portugalilainen ja yksi argentiinalainen jalkapalloilija sekä NBA:n tämän hetken kuumin tähti LeBron James ovat ajaneet ohi.

Tienesteissä ei luonnollisesti ole pelkästään seuran maksama palkka, vaan myös sponsorisopimusten osuus, joka on koripallotähdillä usein yli puolet kokonaissummasta. Sitä rahaa vastaan pitää tehdä muutakin kuin pyöritellä palloa – Kobe olikin muiden ökypalkattujen urheilijoiden tapaan jatkuvasti esillä mainoksissa.

Kenties ikimuistoisin ja viraalimenestystä saavuttanein oli huhtikuussa 2008 julkaistu klippi, jossa vastikään Niken kanssa diilin tehnyt mies loikkaa kohtalaisen kovaa vauhtia ajavan Aston Martinin yli.

”Näin se tehdään. Hyperdunks! Älä yritä tätä kotona”, Kobe hehkuttaa temppunsa jälkeen.

Hänellä oli jalassaan uunituoreet, vasta kehitetyt Nike Hyperdunks -koripallokengät, jotka myöhemmin suorastaan mullistivat bisneksen.

Video levisi ympäri median ja internetin monien veikkaillessa, tekikö Kobe todella tempun aidosti. Pätkä näytti kotikutoiselta, ja vieressä pyöri hieman huolestunut Lakers-kollega Ronnie Turiaf. Tähti itse samoin kuin Nike pysyttelivät hiljaa, mikä vain lisäsi mielenkiintoa.

Tehokkaan kampanjan kruunasi Koben suoritus kentällä. Kullan voittamiseen tottunut USA:n koripallomaajoukkue oli käynyt aallonpohjassa jääden kolmanneksi sekä edellisissä Olympia- että MM-kisoissa, kun tultiin Pekingin olympiafinaaliin kesällä 2008. Espanja tuli jo kahden pisteen päähän viimeisellä neljänneksellä, kun Hyperdunkeissa pelannut Kobe otti komennon. Hän teki tai auttoi 10 pistettä sisään ja Espanjan jälleen kurottua hieman välimatkaa umpeen tykitti kolmen pisteen heiton ja sai vielä vastustajan rikottua painaa vapaaheiton sisään. Siitä Espanja ei enää toipunut.

Tätä menestystä seurasivat Lakersin perättäiset mestaruudet 2009 ja 2010. Nike upotti Kobeen kymmeniä miljoonia taaloja, mutta ne rahat eivät menneet hukkaan.

Viisi vuotta myöhemmin Niken dominanssi oli päivänselvää, kun NBA-pelaajista liki 280 käytti brändin kenkiä. Hyperdunkeissa heistä pelasi 80, kun lähimmän kilpailijan Adidaksen koko malliston yhteenlaskettu käyttäjämäärä oli vain 71. Viime kaudella liigan suosituin tossu oli edelleen Hyperdunk. Kaksi seuraavaksi suosituinta olivat Niken Kobe AD Exodus ja Kobe AD Mid.

Aston Martin -stuntti muuten oli lavastus. Koben hyppyvoima oli varmasti todellinen, mutta maailman arvokkain koripalloilija ei voisi ottaa epäonnistumisen riskiä. Yhdelle toimittajalle Kobe oli kysyttäessä stuntista vastannut vain: ”Hollywood, baby!”

Mainosuralle mahtuu myös muita merkittäviä kampanjoita. Yksi niistä yhdisti supertähdet kahdesta lajista. Turkish Airlines nimittäin onnistui kiinnittämään Koben ja Leo Messin samaan mainokseen.

Siinä koripalloilija ja jalkapalloilija kisaavat lentokoneessa, kumpi saa antaa nuorelle pojalle nimikirjoituksen palloon. Voiton vie lopulta lentoemännän tarjoama jäätelö ja nimmarin hankkiminen unohtuu. Siitä miehet jatkavat omille poluilleen ja lähettelevät toisilleen selfieitä ympäri maailman lentoyhtiön mainostaessa laajaa verkostoaan.

Kobe oli koripalloilijana faneilleen äärimmäisen rakastettu persoona, mutta hän sai päälleen myös vihaa. Eikä ihme, seisoihan hän monen muun seuran kannattajien mestaruusunelmien tiellä niin monesti. Tämä ei ole joukkueurheilussa mitenkään tavatonta.

Tähän saumaan iski Niken kampanja, kun mies lopetti peliuransa. Mainoksessa Kobe niittaa korin viime sekunneilla ja saa päälleen vastapuolen pettyneiden fanien huutelua. Valot sammuvat, ja yleisö alkaa laulaa laulua: olen vihannut sinua niin kauan, älä pakota minua lopettamaan nyt. Koben korville viha oli musiikkia. Siinä kiteytyi idolin ja antisankarin rooli, jota mies oli kantanut pitkän uransa. Videolla näkyivät muun muassa entinen Lakers-valmentaja Phil Jackson ja Boston Celtics -pelaaja Paul Pierce. Kantoipa joku myös Espanjan maajoukkuepaitaa.

Mainospuolella suurin menestys oli kenties vuoden 2014 ”House of Mamba”, led-valaistu koripallokenttä. AKQA:n luomus voitti neljä kultaista leijonaa Cannesissa.

Kenties vähemmän tunnettu puoli Kobesta oli hänen luovuutensa. Se tuotiin parrasvaloihin vuosi peliuran lopettamisen jälkeen lyhytelokuvalla Dear Basketball, jonka vastaava tuottaja, käsikirjoittaja ja kertojaääni hän oli. Siitä Kobe sekä ohjaaja-animaattori Glen Keane palkittiin vuonna 2017 USA:n elokuva-akatemian parhaan lyhytanimaation Oscar-palkinnolla.

Viisi mestaruutta, kaksi olympiakultaa ja Oscar-palkinto. Noin 800 miljoonan taalan ansiot. Kobesta voi hyvällä syyllä sanoa, että hän oli yksi maailman menestyneimmistä ihmisistä. Kuka tietää, mihin hän olisi vielä pystynyt, jos olisi saanut elää pidempään.

”Rakastan olla luova. Kerta kaikkiaan rakastan. Rakastan tarinoiden muotoilua. Rakastan suurten konseptien miettimistä tarinoihin. Tarinankertominen on kaiken alku, koski se sitten tietoa tai inspiraatiota,” Kobe sanoi haastattelussa eläköitymisvuotenaan.