Markkinointi & Mainonta täytti hiljan kunniakkaat 25 vuotta, onnea! Neljännesvuosisadassa mainos- ja viestintätoimistoihin on tullut koko joukko uusia toimenkuvia, joten on paikallaan avata näiden tuoreempien titteleiden taustoja. Ohessa yleisimmät ammattinimikkeet selityksineen.

Creative. Henkilö, jolta puuttuu sekä kirjoitustaito että visuaalinen silmä, ja joka ei sen takia pysty identifioitumaan sen paremmin copywriteriksi kuin art directoriksikaan.

Senior creative. Kuten edellä, mutta jo sen verran iäkäs, että on ehtinyt aikoinaan sammua Sodan ikkunapöytään.

Boomer. Toimiston perimmäisessä nurkassa torkkuva henkinen eläkeläinen, joka toisinaan havahtuu kertomaan kiusaantuneelle yleisölleen miten kaikki hänen viime vuosituhannella teurastamolle suunnittelemansa Hesarin etusivun jälkeen tehty mainonta on paskaa.

Millenniaali. Toimiston kaikissa somekanavissa 24/7 esiintyvä henkinen taapero, joka toisinaan havahtuu kertomaan kiusaantuneelle yleisölleen miten Mark Zuckerberg keksi viestinnän ja miten kaikki sitä ennen tehty mikä tahansa on kaikin tavoin merkityksetöntä.

Johtava viestintäkonsultti. Viestintäkonsultti, jolla ei ole suoria alaisia ja joka epäonnistui pyytäessään palkankorotusta.

Lobbari. Orastavaa alkoholiongelmaansa vaikuttajaviestinnäksi kutsuva entinen kyläpoliitikko.

Insight manager. Henkilö, joka on lukenut koko internetin ja suodattanut sen sisällön papukaijana toistamakseen mantraksi ”data on uusi öljy”.

Influensseri. Bisnesnero, joka on onnistunut tuotteistamaan epäkiinnostavat päiväkirjansa epäuskottavaksi mainosvälineeksi epävarmoille brändijohtajille.

Asiakaskokemusjohtaja. Brändijohtaja, joka yrittää erilaistaa itsensä muista brändijohtajista.

Brand evangelist, keynote speaker. Työtön.

Kirjoittaja Jukka Hakala on Konsulttitoimisto Kotoban toimitusjohtaja.