Suomen suurimpia mainostajia 1950–1960-luvuilla olivat kulutustavaroita valmistavat teollisuusyritykset. Ne alkoivat panostaa mainontaan, kun markkinat vapautuivat säännöstelystä. 1950-luvun alussa mainostettiin erityisesti tupakkaa, alkoholijuomia ja makeisia.

Vuosikymmenen alussa perustettu Amer-Tupakka tuli tutuksi Boston-savukkeen massiivisesta mainoskampanjasta. Boston oli Suomen ensimmäinen suodatinsavuke. Amer-Tupakka oli televisiomainonnan suurkäyttäjiä, ja suomalaisen televisiomainonnan sanotaan lähteneen käyntiin tupakan voimalla.

Tupakkamainokset lainasivat elekielensä elokuvatähdiltä. Markkinoinnissa korostuivat sukupuoliroolit, ja 1960-luvulla naisille alettiin tehdä omia savukemerkkejä. Nuorille tupakkaa mainostettiin "aikuisena".

Vuonna 1963 valtiopäivillä käynnistyi väittely mainonnan vaikutuksista ja vastuusta. Sen seurauksena tupakkamainontaa rajoitettiin. Savukemainoksissa sai näkyä enää vain miehen käsi ranteesta asti. Vuonna 1971 tupakan mainonta televisiossa kiellettiin kokonaan.

Yksi eleganteista ja elokuvamaisista mainoksista on Boston-tupakan mainos, jossa Lasse Mårtensson esittää kappaleen "Kaikessa soi blues":

http://www.youtube.com/v/XkjqrGgq64o&NR=1

Kaikessa soi blues

Mainostaja: Amer-Tupakka

Tuotanto: Filmitalo

Kappaleen säveltäjä: Toivo Kärki

Kappaleen sanoittaja: Reino Helismaa

Lasse Mårtensonin esittämä kappale tuli toiseksi vuoden 1963 Suomen Euroviisukarsinnoissa. Suomea edusti Laila Halme kappaleella Muistojeni laulu.

Lähde: Nyt Uutta Suomessa! – Suomalaisen mainonnan historia. Kirjoittanut Visa Heinonen ja Hannu Konttinen.