Kunnostettuja iPhoneja myyvän suomalaisen Swappien liikevaihto kasvoi viime vuonna 273 prosenttia 31,1 miljoonaan euroon. Yritys myi vuonna 2019 yli 100 000 kunnostettua iPhonea. Myydyin malli oli iPhone 8.

Jotta vauhdikas kasvu olis mahdollista ja hallittavissa, useiden yrityksen osa-alueiden on oltava kunnossa, alkaen strategiasta, sanoo Swappien perustaja ja toimitusjohtaja Sami Marttinen. Tärkeimmässä roolissa ovat kuitenkin itse tekijät.

”Kaikki lähtee ihmisistä - työntekijöistä, asiakkaista, sijoittajista, neuvonantajista sekä muista sidosryhmistä. Kun sinulla on oikeat ihmiset ympärilläsi, se mahdollistaa järkevät strategiset valinnat, timanttisen eksekuution sekä myös kassavirran varmistamisen”, Marttinen kertoo M&M:lle.

Swappien asiakkaiden kohdalla olennainen huomio on, että moni heistä ostaa huolletun puhelimen ensimmäistä kertaa uuden sijasta. Tässä tilanteessa asiakaskokemuksen rooli vain korostuu.

”On erityisen tärkeää pystyä lunastamaan asiakaslupaukset sekä jopa ylittämään odotukset, vaikka kasvuprosentit olisivat minkälaisia”, korostaa Marttinen.

Kiertotalous lukeutuu vuoden 2020 kasvaviin trendeihin. Entistä useampi ihminen kiinnittää huomiota myös kädessä olevaan puhelimeen.

Älypuhelin sisältää suuren määrän erilaisia metalleja. Pelkkä valmistus aiheuttaa arviolta 85–95 prosenttia sen hiilijalanjäljestä, koska laitteen ja sen vaatimien metallien tuotanto kuluttaa huomattavan määrän energiaa.

”Puhelimen uusiokäyttö on paras ja kuluttajaystävällisin tapa leikata älypuhelimen ympäristöjalanjälkeä”, Marttinen sanoo.

Pohjoismaissa kiertotaloustrendi näkyy datan pohjalta hänen mukaansa kuluttajakäyttäytymisessä selvästi enemmän. Muualla Euroopassa trendi ei näy yhtä vahvasti tiettyjä kaupunkeja ja alueita lukuun ottamatta.

”Liiketoimintamme on puhtaasti kiertotaloutta ja ekologisuus on meille sisäisesti yksi tärkeimmistä arvoistamme.”

Swappie tekee puhelimille huoltoa emolevytasolla, ja tässä yritys on Marttisen mukaan aidosti edelläkävijä sekä huollettujen puhelinten markkinalla että koko puhelinhuollossa globaalisti.

”Tämä näkyy käytännössä pienempänä hiilijalanjälkenä minimaalisen määrän mennessä hävikkiin, joten kiertotalouteen on helppo nojata, vaikka emme sitä tai ekologisuutta markkinointiviestinnässä nostakaan mitenkään isosti framille."

Data ohjaa markkinointia

Markkinoinnin merkitys on kasvuyritykselle keskeinen. Oikeat ihmiset tulee tavoittaa oikeissa kanavissa.

Swappien digimarkkinointi sisältää yleisesti kaikki peruskanavat. Tässä yhdistyvät markkinointijohtaja Jiri Heinosen mukaan sekä performanssipuoli että perinteinen brändiajattelun jalkauttaminen.

”Digikanavissa on mahdollista erottautua edukseen, kun antaa tiimille itsenäisyyttä ja kasvun tavoittelusta tehdään jokapäiväistä arkea.”

”Tämä johtaa joka päivä pienissä asioissa kilpailuedun tavoitteluun ja tätä kautta esimerkiksi parempaan sisältöön tärkeimmille asiakassegmenteille. Mitään yksittäistä isoa asiaa ei aina ole”, Heinonen kertoo M&M:lle.

Iso ero verrattuna perinteisiin yrityksiin on Swappien kohdalla se, että yrityksellä ei ole räätälöityä markkinointibudjettia ja päätöksiä tehdään aidosti datan perusteella optimoiden.

”Markkinointi kommunikoi jatkuvasti muiden tiimien kanssa, jotta voidaan varmistaa kasvun hallinta muualla yrityksessä ja delivery myös asiakaspuolelle. Autonomia ja luottamus tiimien tekemiseen näkyvät yrityskulttuurissamme vahvasti myös muilla yrityksen osa-alueilla tuloksissa”, Heinonen sanoo.

Kasvua koronan keskellä

Viime vuonna Swappien liiketappio kasvoi 122 prosenttia 2,6 miljoonaan euroon. Suhteessa liikevaihtoon tappio kuitenkin pieneni huomattavasti. Yritys on investoinut tuotekehityksen ohella vahvasti kansainväliseen kasvuun.

”Esimerkiksi alkuvuonna avasimme verkkokaupan Tanskaan. Tällä hetkellä suurimmat markkinamme ovat Ruotsi ja Italia, jossa kuluttajat kääntyvät nyt verkkokaupan puoleen ja hakevat hyvää hinta-laatu-suhdetta”, Marttinen kertoo.

Kuluvana vuonna Swappien tavoitteena on moninkertaistaa liikevaihto edellisvuodesta. Kasvuyritykselle tyypilliseen tapaan luvassa on strategisia investointeja, mikä vaikuttaa tuloskehitykseen.

”Tulemme nykyisille markkinoille panostamisen lisäksi investoimaan vahvasti huoltoteknologian kehitykseen sekä uusien maiden avaamiseen, joten tulemme tekemään reilusti tappiota vielä tänäkin vuonna”, kertoo toimitusjohtaja Sami Marttinen.

Koronaepidemia vaikuttaa vuoden aikana merkittävästi monen yrityksen toimintaan. Swappien kohdalla tämä on toistaiseksi näkynyt varaosien saatavuudessa sekä toimitusketjuissa ja logistiikassa, joissa on esiintynyt viiveitä.

Asiakkaiden suuntaan kauppa käy Sami Marttisen mukaan normaalisti lukuun ottamatta muutamia pienempiä alueita.

”Meillä on erinomainen tukiverkosto myös sijoittajapuolella. Päätimme olla tilanteesta huolimatta hakematta esimerkiksi Business Finlandin COVID - rahoitusta, sillä on mielestämme yrityksiä jotka tarvitsevat sitä tässä markkinatilanteessa paljon meitä enemmän. Sijoittajamme tukivat tässä päätöstä”, Marttinen kertoo.

Swappie otti koronavirustilanteeseen Marttisen mukaan proaktiivisen linjan jo ennen rajoituksia. Tämän seurauksena yritys ehti varautua suurimpaan osaan markkinahäiriöistä.

”Kaikki tietotyö on etänä ja fyysiset huollotkin ollaan poikkeuksellisesti toimialallemme vieneet etätyöksi, mikä on onneksi mahdollista software-puolen ja laitteiston sekä osaamisen ollessa kunnossa.”

”Myynnillisesti asiakkaat ovat löytäneet meidät jopa aiempaa paremmin, erityisesti Italian kaltaisilla markkinoilla, joilla rajoitukset esimerkiksi kivijalkamyynnin suhteen ovat olleet kovempia”, kertoo Marttinen.