"Arvoisa asiakkaamme. Suomen bol.comin toiminta on päättynyt. Kiitämme asiakkaitamme yhteisistä vuosista ja toivotamme oikein hyvää jatkoa!"

"Hyvä ioboxin jäsen, www.iobox.fi-palvelut eivät enää ole käytössä. Kiitos ajastasi asiakkaanamme! Hyvää jatkoa!"

Kohteliasta porukkaa nämä nettiyrittäjät. Viime vuoden sadan arvostetuimman verkkobrandin listalta katosi luonnollisen poistuman kautta laskutavasta riippuen 6-8 yrittäjää.

Mikä yhdistää sankarivainajia?

Rahahanat kiinni

- Ainoa yhdistävä tekijä on ehkä se, että lähes kaikki toimivat jonkinlaisella riskirahoituksella, Suomen verkkomediayhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Kimmo Vihanto arvioi.

- Siellä on ollut ihan säälittäviä yrityksiä ja sitten ihan järjellisiä, hyviä yrityksiä, mutta lopputulos on ollut ihan sama, sanoo nettipioneeri Petteri Palkoaho.

Palkoaholla on kokemusta kaatuvista verkkobrandeistä. Hän luotsasi Suomen Boxmania ja Huiput.com-levykauppaa niiden ajaessa karille.

Verkkokaupat kovilla

Varsinkin verkkoon syntyneille kaupoille aika on ollut ankea. Kuluneen vuoden aikana mm. Bol.com, ihmejakumma.fi ja meteori.com ovat pistäneet Suomessa pillit pussiin.

Bol.comin maajohtajana työskennellyt Christer Hede on sopinut entisen työnantajansa kanssa, ettei hän kommentoi firman kohtaloa. Waymakerin leipiin siirtynyt Hede ei kuitenkaan näe, että verkkofirmat olisivat tehneet jotain fundamentaalisesti väärin.

- Odotukset olivat liian kovat. Ihmisten verkkokäyttäytyminen ei ole laajentunut niin nopeasti kuin odotettiin.

Ihme ja kumma

Ihme ja kumma -lelukauppa teki fyysisen bisneksen ohessa nettikauppaa noin miljoonalla markalla vuodessa.

- Jos saitin kaikki kulut olisi laskenut yhteen, se olisi ehkä ollut hieman tappiollista. Silti se on minusta hyvä esimerkki siitä, kuinka verkkokauppaa voisi tehdä, liikkeen omistanut Jarmo Lajunen sanoo.

Kun kauppa vaihtoi keväällä omistajaa, uusi yrittäjä lakkautti saitin.

- Luulin, että uudet omistajat halusivat maksaa siitä saitista, mutta ilmeisesti näin ei ollut.

Pääkonttorin päätös

Palveluja tarjonneista portaaleista Suomen virtuaalikartalta ovat vuoden aikana kadonneet muun muassa iobox.fi ja Lycos Europen omistama artic.net. Myös työnvälittäjä StepStone lakkautti Suomen toimistonsa.

Osa verkkobrandeista on pantu lahtipenkkiin ulkomaisen emoyhtiön pikapäätöksellä, osa kotimaisin voimin. Kun ilmapiiri sijoittajien keskuudessa on pysynyt hyytävänä, lakkautuspäätösten tekemisessä ei ole aikailtu.

- Kyllä se on kaatanut monta täysin elinkelpoista ja hyvääkin verkkobrandia, Palkoaho sanoo.

Yltiöpäisyys kostautuu

Myös suuruudenhullu laajenemishalu on koitunut monen kohtaloksi.

Palkoaho uskoo, että esimerkiksi Boxman olisi edelleen pystyssä, jos se olisi malttanut pysyä pohjoismaisena yrityksenä.

Keski-Euroopan markkinoiden kovat kulut söivät nekin rahat, joita Pohjoismaissa pystyttiin tahkoamaan.

- Tietysti siellä oli takana isojen sijoittajien isot rahat. Ei ne jaksa kauaa katsella, mitä Helsingissä ja Tukholmassa puleerataan, kun ne haluavat isoille markkinoille.

Vaatimattomuus kaunistaa

Ääriesimerkkinä kajahtaneesta kulurakenteesta voi pitää keväällä 2000 kaatunutta Boo.comia, jonka menot olivat alusta lähtien menestysfirman luokkaa, vaikka tulosarake osoitti tyhjää.

Palkoahon mukaan Suomessa ollaan oltu vaatimattomampia.

- Eläessäni en ole Concordessa istunut ja bisnesluokassakin lensin vain äärimmäisestä pakosta, Palkoaho sanoo.

- Monia suomalaisten pyörittämiä levy- ja kirjakauppoja on tehty äärimmäisen nöyrällä tavalla ja pienillä rahoilla. Se on Boo.comiin verrattuna se toinen äärilaita.

Kaikki supistavat

Kun uudet yrittäjät kompuroivat, nettiä hallitsevat nyt kotimaassa brandit, jotka ovat porskuttaneet vanhan talouden puolella jo vuosikymmeniä.

Tosin myös ne ovat saaneet sopeuttaa ja supistaa. Esimerkiksi Sonera Plaza ja Helsingin Sanomien Verkkoliite ovat käyneet läpi ankaran laihdutuskuurin.

Nettibisneksen viisastenkivi tuntuu edelleen olevan hakusessa. Sitä ei ole löytänyt edes paljon kokenut Petteri Palkoaho.

- Ei tässä varmaan tarvitsisi töitä etsiskellä, jos sen tietäisi.